#85. „Crimen” – Józef Hen


"Crimen"


Tytuł: „Crimen”
Autor: Józef Hen
Wydawnictwo: Instytut Wydawniczy Erica
Liczba stron: 468
Data wydania: (przed premierą) 2011
ISBN: 978-83-62329-36-6
Ocena: 9/10
Data przeczytania: 9 września 2011

Józef Hen po raz pierwszy opublikował „Crimena” w listopadzie 1973 roku. Pod koniec września tego roku, Instytut Wydawniczy Erica podjął się reedycji tej powieści. Z bardzo pozytywnym rezultatem. „Crimen” to teraz pięknie wydane (twarda oprawa i świetna graficznie okładka), grube tomisko, które z wielką przyjemnością dzisiaj Wam zaprezentuję.

Głównym bohaterem jest Tomasz Błudnicki – 26-letni, waleczny żołnierz „(…) pod Moskwą w sapieżyńskich wojskach się bił”, który po 8 latach niewoli na Rusi Czerwonej wraca do domu. Niestety, Tomasz szybko dowiaduje się, że jego ojciec nie żyje od pół roku, a macocha rządzi majątkiem. Na dodatek niektórzy ludzie podważają naturalną śmierć jego ojca, twierdząc, że było to misternie zaplanowane morderstwo…

„Tomek? Tomek, nie udawaj. Chyba ty nie wierzysz, że ojciec twój naturalną śmiercią odszedł?”

Nie będzie łatwo odkryć zagadkę śmierci ojca. Będą pojawiali się różni podejrzani. Na dodatek sam Tomasz będzie musiał być bardziej ostrożny, bo i on będzie w niebezpieczeństwie. Ale dla kogoś, komu wojaczka była matką śmierć nie będzie straszna. Tylko czy uda mu się wraz z pomocą przyjaciół odkryć prawdę morderstwa ojca? Kto i dlaczego zabił Jana Tomasza?

Akcja powieści jest ciekawa. Józef Hen wykreował misterny świat, który chociaż odległy w latach, jest mimo wszystko bliski czytelnikowi poprzez wątki miłosne, śledztwo, oraz liczne uczucia, które przejawiają bohaterowie. W książce nie zabraknie też wręcz naturalistycznych opisów walk czy śmierci.

Plusem jest realne tło historyczne powieści. Na uwagę zasługuje również narracja. W pierwszym rozdziale narratorem jest Cyrylek, w późniejszych rozdziałach wydarzenia opisuje narrator wszechwiedzący, jednak czasami narracja przechodzi w ręce Tomasza. Jednak największym atutem powieści są jej bohaterowie. Nieszablonowe, wyjątkowo skrupulatnie wykreowane postaci z wachlarzem różnych cech. Ponieważ nie są to postaci karykaturalne, zapadają głęboko w pamięć i dodają uroku książce.

Język stylizowany jest na ówczesny okres, czyli jak na szlachtę wkupioną lub rodową przystało, główni bohaterowie często posługują się makaronizmami. Na szczęście moja znajomość łaciny jest na poziomie przyzwoitym, jednak szkoda, że sentencje nie są tłumaczone.

W pewnym momencie czytania może się nasunąć skojarzenie z „Potopem” Henryka Sienkiewicza. Dobra wiadomość i dla fanów i dla tych, którzy za „Potopem” nie przepadają – bez obaw. Czytelnik będzie mógł podziwiać kunszt literacki autora, nie narażając się na nudne i przydługawe opisy.

„Crimen” to opowieść sensacyjna z XVII wieku, która z pewnością przypadnie fanom dobrej, sensownej literatury. Bardzo ważny jest tutaj sam wątek zbrodni, jednak nie jest to kryminał. Warto również wiedzieć, że na podstawie tej książki nakręcono serial telewizyjny (Linda, Globisz, Cembrzyńska, Stenka). „Crimen” będzie idealną lekturą na długie, jesienne wieczory ciekawą, wciągającą, momentami zabawną i trzymającą w napięciu.

Za możliwość przeczytania książki serdecznie dziękuję :

Instytut Wydawniczy Erica

Otagowane:, ,

20 thoughts on “#85. „Crimen” – Józef Hen

  1. Gabrielle_ 9 Październik, 2011 o 18:25 Reply

    Oj, całkowicie nie moje klimaty. Tym razem sobie odpuszczę ;)

  2. Mery 9 Październik, 2011 o 18:32 Reply

    Z zasady nie czytam recenzji książek, które właśnie czytam, dlatego i tę sobie odpuszczę. Zerknęłam tylko na ocenę – wysoka, a i mi „Crimen” już się podoba:)

  3. miqaisonfire 9 Październik, 2011 o 19:50 Reply

    @Gabrielle: rozumiem :) jednak polecam mimo wszystko!
    @Mery: w takim razie czekam na Twoją recenzję!

  4. Caroline Ratliff 9 Październik, 2011 o 20:04 Reply

    Nie przepadam za takimi książkami, dlatego prosiłam IWE, żeby mi jej nie wysyłali. No, ale może kieeeedyś się na nią skuszę :).

    Pozdrawiam!

  5. Cinnamon 9 Październik, 2011 o 20:25 Reply

    O, już nowa recka :)
    Właśnie, tego Ci bardzo zazdroszczę – czasu na czytanie, pisanie recenzji oraz na studia. Ja na razie nie mogę tych rzeczy pogodzić ze sobą….
    Co do książki przez Ciebie zaprezentowanej: w pewnym sensie mnie zainteresowała, ale odczułam pewien niesmak na wzmiankę o Sienkiewiczu – jakoś za tworami tego pana nie przepadam… Ale skoro zapewniasz, że nie ma się czego bać…. ;)
    Pozdrawiam :)))

  6. cyrysia 9 Październik, 2011 o 20:39 Reply

    Myślałam że jest to powieść historyczna, ale skoro piszesz, że jednak sensacyjna, to zaryzykuje aby poznać tę książkę.

  7. Samash 9 Październik, 2011 o 20:51 Reply

    Nie podoba mi się wzmianka o Potopie.
    Mała przeginasz :P
    Chyba sobie odpuszczę.
    A poza tym jestem z siebie dumna ! Przeczytałam książkę od piątku do teraz xD Coś niemożliwego ostatnio. Gdyby M. nie spał u mnie z soboty na niedzielę to już wczoraj bym skończyła xD

  8. miqaisonfire 9 Październik, 2011 o 20:59 Reply

    @Caroline Ratliff: rozumiem – przecież nie każdy musi lubić tego typu książki. Mnie się podobała, dlatego gorąco polecam :D
    @Cinnamon: no, musiałam się sprężyć i napisać recenzję :) Przyznam, że czytam codziennie w pociągu i w domu przed spaniem – jeśli nie jestem super zmęczona :D Przekonać się musisz do „Crimena”!
    @Cyrysia: ależ historyczne jest tło :) Napisałam o tym. Polecam w każdym razie.
    @Samash: oj narzekasz! Co Wy wszyscy tacy przerażeni „Potopem”!? Ale tak jak napisałam – TO NIE JEST „POTOP” :) Jestem dumna z Ciebie, że przeczytałaś książkę :)

  9. Dusia 9 Październik, 2011 o 22:06 Reply

    Myślałam, że to książka historyczna. Stricte historyczna. Dlatego ją sobie odpuściłam. W sumie nie wiem, czy przypadłaby mi do gustu, chyba jednak zostanę przy bardziej fantastycznych pozycjach :)

  10. Książkówka 10 Październik, 2011 o 09:12 Reply

    Pana Józefa poznałam a propos jego wspomnień z Nowolipia i nie tylko. Odsłony historycznej chyba nie będę poznawać. chociaż nie mówię zdecydowanego „nie”. :)

  11. Natula 10 Październik, 2011 o 10:05 Reply

    Nie przepadam za „Potopem” chociaż Powieść sensacyjna z XVII brzmi bardzo interesująco. Cóż, pożyjemy zobaczymy :)

  12. Isadora 10 Październik, 2011 o 10:13 Reply

    Dawno nie czytałam książki osadzonej w takich właśnie realiach i myślę, że taka lektura byłaby ciekawą odmianą:)

    Pozdrawiam serdecznie!

  13. kasandra_85 10 Październik, 2011 o 11:03 Reply

    Znowu historyczne klimaty?? Znam Twoją miłość to tego typu książek i choć sama za nimi nie przepadam, to jednak recenzje brzmią kusząco:))

  14. miqaisonfire 10 Październik, 2011 o 12:13 Reply

    @Dusia: mimo wszystko polecam, bo nie jest stricte historyczna :)
    @Książkówka: nie ma tu tak wiele historii, a dla takiej fanki tego przedmiotu jak Ty – to i tak powinna być lista priorytetowa :) Dlatego mam nadzieję, że się przekonasz do tej pozycji.
    @Natula: polecam „Crimena” :)
    @Kasandra_85: haha, tak masz rację! Jednak ta powieść i Tobie powinna przypaść do gustu.

  15. giffins 10 Październik, 2011 o 13:16 Reply

    Potopu nie czytałam (wstyd się przyznać :)), więc nie mam żadnych pozytywnych czy negatywnych uprzedzeń do tej książki, ale mam ją już od jakiegoś czasu na oku, bo ostatnio polubiłam lektury z tłem historycznym ;)

  16. marta 10 Październik, 2011 o 18:39 Reply

    Ten język trochę przeraża ale takiego starego kryminału jeszcze nie czytałam – trzeba sprawdzić :)

    • marta 12 Październik, 2011 o 11:38 Reply

      gratuluję finału w konkursie: Najlepszy Blog Książkowy Roku –
      Walizka 2011 !!! :)

  17. dm1994 12 Październik, 2011 o 16:31 Reply

    nie wiem dlaczego ale czuję,że nie jest to książka dla mnie…

  18. miqaisonfire 12 Październik, 2011 o 19:14 Reply

    @Giffins: to tym bardziej Ci polecam „Crimena” :) Powinien spodobać Ci się od razu!
    @Marta: aaaa, kochana! Nie miałam pojęcia! Nawet nie wiesz jak się cieszę! Ślę buziaki za to, że mnie powiadomiłaś! A książkę polecam – rzecz jasna.
    @Dominika: rozumiem :) jednak warto zawsze spróbować.

  19. Tina 25 Listopad, 2011 o 17:24 Reply

    Marzy mi się ta książka :)

Skomentuj

