#163. „Ślicznotka” – Sonia Faleiro


"Ślicznotka"


Tytuł: „Ślicznotka”
Autor: Sonia Faleiro
Wydawnictwo: Naukowe PWN
Liczba stron: 256
Data wydania: 2012
ISBN: 978-83-01-16885-8
Ocena: 9/10
Data przeczytania: 20 marca 2012

„Ślicznotka” to pierwsza powieść z dziedziny literatury faktu hinduskiej dziennikarki i pisarki Soni Faleiro, do której stworzenia autorka zbierała materiały przez 5 lat.

Narratorką jest autorka, która przedstawia historię Lii oraz jej rodziny, przyjaciół i koleżanek po fachu a także licznych mężczyzn stykających się z nimi. Bazuje na swoich wnikliwych obserwacjach, doświadczeniu i swojej wiedzy nie tylko historycznej, ale także ogólnej dotyczącej tego kraju. Tytuły rozdziałów są wyjętymi z tekstu fragmentami zdań, które wypowiadają bohaterowie. Język jest dosadny, momentami pełny wulgaryzmów – jednak jest to tutaj zabieg stylistyczny, który ma za zadanie dosadne uzmysłowienie czytelnikowi sytuacji bohaterów książki. Plusem są również liczne przypisy tłumaczące słówka, lub ważne postaci z kultury indyjskiej a także wplecione w tekst pojedyncze słowa z języka hindi, a czasami nawet zdania.

„Ponad połowa mieszkańców osiemnastomilionowego Bombaju wegetowała w slumsach. Zgodnie z raportem firmy konsultingowej McKinsley&Company jedna trzecia ludności była pozbawiona wody pitnej. Dwa miliony nie miało toalet. […] W tych statystykach nie było jednak nic z demokracji, bo jednocześnie Bombaj był miastem, w którym mieszkała największa liczba milionerów.”

Bombaj to miasto całkowicie skrajne. Z jednej strony pełne ekskluzywnych domów i luksusowych aut, z drugiej przerażająco biedne, pełne żebrzących ludzi i brudnych dzieci sprzedających podrabiane książki. To właśnie tu rozpoczyna się historia Lii, bombajskiej tancerki. Tancerki w Bombaju stoją najwyżej w hierarchii kobiet sprzedających swoje usługi, ponieważ nie oferują galat kaam, usług seksualnych. A kiedy to robią, muszą to robić bardzo dyskretnie, tak by nikt się nie dowiedział. Jednak ich głównym zadaniem jest taniec oraz oszukiwanie i okradanie klientów. Tancerki wydają się być zadowolone ze swojego losu, w końcu zarabiają sporo pieniędzy. Jednak jak tylko są same czują się opuszczone, niechciane, piją i okaleczają się by doznać dziwnej ulgi, która zagłuszy ból psychiczny a sprowadzi ból fizyczny.

Sonia Faleiro w rzetelny sposób prezentuje Bombaj, nocne życie Indii, nocne kluby oraz społeczność bombajską. Dzięki świetnym, obrazowym opisom czytelnik czuje się jakby tam był. Poznaje przerażające historie kilku tancerek, zwykłych prostytutek czy hidżry – tak zwanej 3 płci. Sytuacja tancerek i właścicieli klubów zmienia się diametralnie, gdy w sierpniu 2005 roku wprowadzono zakaz działalności bombajskich nocnych klubów. Tym sposobem wiele tancerek straciło pracę, co doprowadziło do zwiększonej ilości nielegalnych klubów a także prostytucji.

Książka Soni Faleiro „Ślicznotka”, jest rewelacyjną powieścią opartą na faktach. Momentami historie w niej opisywane są niewyobrażalne dla Europejczyka, który wierzy w wolność słowa i prawa człowieka. Książka wzrusza, bawi i ciekawi. Serdecznie polecam tę powieść wszystkim, którzy chcą dowiedzieć się czegoś więcej o Bombaju, ale także tym, którzy chcą spędzić wspaniałe chwile z pasjonującą książką.

Za możliwość przeczytania książki serdecznie dziękuję :

Wydawnictwo PWN

Otagowane:, ,

21 thoughts on “#163. „Ślicznotka” – Sonia Faleiro

  1. Książkówka 22 Marzec, 2012 o 16:07 Reply

    No, no…Zapowiada się bardzo ciekawie. Nie obraziłabym się jakbym tę książkę u Ciebie wygrała. :D Losie, losie…uśmiechnij się do mnie. ;)

  2. kasandra_85 22 Marzec, 2012 o 16:31 Reply

    Egzotyczne klimaty, czyli coś co lubię. Z chęcią przeczytam tę książkę:)
    Pozdrawiam!!

  3. ederlezi 22 Marzec, 2012 o 16:40 Reply

    Mam ogromna ochote na te ksiazke. Moze los sie do mnie usmiechnie i uda mi sie ja u Ciebie wygrac :)

    • miqaisonfire 22 Marzec, 2012 o 16:47 Reply

      @Książkówka: życzę szczęścia w konkursie, bo naprawdę jest warta przeczytania!
      @Kasandra: bardzo egzotyczne. Polecam serdecznie!
      @Ederlezi: życzę powodzenia!

  4. palanee 22 Marzec, 2012 o 18:57 Reply

    Egzotyczne, a zarazem przerażające… Dla mnie jest to niewyobrażalne, że tyle kobiet jest skazanych na zarabiane tylko i wyłącznie ciałem i to za zgodą społeczeństwa…

  5. magda 22 Marzec, 2012 o 21:47 Reply

    lubię książki, które pisze samo życie, więc myślę, że Ślicznotka to coś dla mnie :)

  6. cyrysia 23 Marzec, 2012 o 08:01 Reply

    Tematycznie mnie już zaciekawiła powyższa książka, więc uważam to za plus, dlatego chętnie poznam ją bliżej.

  7. barwinka 23 Marzec, 2012 o 08:14 Reply

    Interesuje mnie taka tematyka więc z chęcią przeczytam tą pozycję. Z Twoich słów wynika że pozycja jest warta poznania. Dzięki.

    • miqaisonfire 23 Marzec, 2012 o 09:55 Reply

      @Palanee: masz rację, to jest niewyobrażalne dla nas, Europejczyków. Jednak u nich niestety jest to normalne…
      @Magda: jest naprawdę bardzo dobra, polecam serdecznie :)
      @Cyrysia: koniecznie! Mam nadzieję, że przypadnie o gustu Tobie tak samo jak i mnie :)
      @Barwinka: jest :) Polecam.

  8. Wakacyjna 23 Marzec, 2012 o 11:42 Reply

    Już od dawna miałam ochotę sięgnąć, ale dopiero po Twojej recenzji jestem pewna, że to coś dla mnie. Na pewno przeczytam :)

  9. Varia 23 Marzec, 2012 o 12:04 Reply

    Indie to nie tylko kraj wspaniałej kultury, ale też mnóstwa kontrastów i ludzkich tragedii. myślę, że powieść warta jest bliższego poznania.

  10. Martyna Gotfryd 23 Marzec, 2012 o 17:42 Reply

    Kurczę, teraz to wysiedzieć nie mogę w oczekiwaniu na wyniki twojego konkursu :)

  11. Juliette 23 Marzec, 2012 o 20:17 Reply

    Lubię książki oparte na faktach, więc i tej na pewno nie przegapię. Może nawet kupię, jak będę mieć czas. :)

    • miqaisonfire 23 Marzec, 2012 o 22:04 Reply

      @Wakacyjna: cieszę się, że mogłam Cię przekonać.
      @Varia: masz całkowitą rację. Polecam Ci „Ślicznotkę”, jestem ciekawa Twojej opinii na jej temat.
      @Marichetti: haha :) Życzę powodzenia!
      @Juliette: polecam, bo jest rewelacyjna i opisana bardzo fajnym językiem. Czyta się szybko i przyjemnie ;)

  12. Edyta 24 Marzec, 2012 o 07:52 Reply

    Na razie spasuję, choć recenzja jak zwykle kusząca. ;)

  13. Mery 24 Marzec, 2012 o 14:58 Reply

    Jakoś nie mogę za bardzo przekonac się do tej książki. Niby naprawdę zapowiada się ciekawie, ale… raczej nie moje klimaty. Przynajmniej na razie.

  14. S. 25 Marzec, 2012 o 16:25 Reply

    Nie przepadam za tego typu książkami, ale zachęciłaś mnie. Muszę jej poszukać w księgarni bądź w bibliotece.

  15. Cinnamon 25 Marzec, 2012 o 20:33 Reply

    Uwielbiam takie książki! :3

    • miqaisonfire 26 Marzec, 2012 o 05:58 Reply

      @Edyta: cieszę się, że recenzja Ci się spodobała :)
      @Mery i S.: rozumiem. Literatura faktu nie jest dla każdego, jednak ja serdecznie polecam, bo jest to bardzo wartościowa książka.
      @Cinnamon: jest rewelacyjna!

  16. Cinnamon 25 Marzec, 2012 o 20:40 Reply

    Kiedyś też miałam taki zwyczaj, że książki były ważniejsze od nauki, a teraz – nie wiem, jakim cudem – moje priorytety trochę się pozmieniały. Chociaż nie… Wynikło to z konieczności, bo gdybym nie wzięła się za systematyczną pracę, na pewno zatonęłabym w bajorze zaległości, z którego bym się nie wygrzebała. Dlatego cierpią na tym książki i moje potrzeby czytelnicze :(
    Zazdroszczę Ci, że jakoś łączysz obowiązki z przyjemnościami, wiem, że z nauką poradzisz sobie bezproblemowo – zdolna z Ciebie bestia, a wnioskuję to po Twoich blogowych sukcesach ;))
    Buziaki :*

  17. Ruczek 27 Marzec, 2012 o 09:27 Reply

    Kiedyś miałam taki okres w życiu, że nałogowo oglądałam filmy indyjskie. Jednak od tej strony tego kraju jeszcze nie znałam, ale z wielką chęcią zabrałabym się za tą pozycję. Może poszczęści mi się u Ciebie ;) A jeśli nie to będę musiała się za nią rozejrzeć :)

Skomentuj

