#213. „Arystokracja. Polskie Rody” – Marcin K. Schirmer


„Arystokracja. Polskie rody”


Tytuł: „Arystokracja. Polskie Rody”
Autor: Marcin K. Schirmer
Wydawnictwo: Naukowe PWN
Liczba stron: 318
Data wydania: 2012
ISBN: 978-83-01-16955-8
Ocena: 10/10
Data przeczytania: 3 lipca 2012

„Arystokracja. Polskie rody” Marcina K. Schirmera to książka cudowna! Ale chyba nie tak powinnam była zacząć moją recenzję. Marcin Konrad Schirmer to historyk sztuki, miłośnik i badacz kultury materialnej, historii ziemiaństwa i arystokracji polskiej oraz architektury rezydencjonalnej XVIII-XX wieku. W swojej najnowszej publikacji Schirmer stara się zaprezentować w bardzo przystępny sposób polską arystokrację: od tej w czasach I Rzeczpospolitej, po tę z III Rzeczpospolitej aż do współczesnej.

Książka została podzielona na dwie części: „Arystokracja” i „Polskie Rody”. W części pierwszej: „Arystokracja” autor scharakteryzuje i zdefiniuje pojęcie arystokracji, oraz pokaże jak ona ewoluowała na przełomie wielu lat, od średniowiecza po współczesność. Natomiast w części drugiej czytelnik będzie mógł poznać dogłębnie rody Czartoryskich herbu Pogoń Litewska, Lubomirskich herbu Szreniawa, Potockich herbu Pilawa, Radziwiłłów herbu Trąby, Rzewuskich herbu Krzywda czy Zamoyskich herbu Jelita. Ale to tylko parę z największych polskich rodów, które prezentuje Marcin K. Schirmer.

Ponieważ, jak zaznacza sam autor, nie jest to książka stricte naukowa, język jest prosty, ale bardzo elokwentny i bogaty. Autor nie omawia całego zagadnienia, skupia się raczej na najważniejszych osobowościach i elementach arystokracji, albowiem ciężko byłoby omówić cały ten temat w jednej książce.

Oceniam tę książkę bardzo wysoko za całokształt. Za okładkę, liczne ilustracje pięknych rezydencji i fotografie najważniejszych magnatów oraz ich rodzin, ciekawe informacje, fakty zaprezentowane w bardzo interesujący i przystępny sposób – jednym słowem historia, którą pokocha miłośnik tematu i polubi ktoś, kto wcześniej nie miał na temat magnaterii i polskich rodów żadnego pojęcia.

„Arystokracja. Polskie rody” to książka przeznaczona dla osób, które chcą poszerzyć swoją wiedzę historyczną. Zarówno miłośnicy i znawcy tematu znajdą w niej ciekawe fakty, jak i osoby, które dopiero chcą zacząć drążyć ten temat – ta grupa ludzi ma okazję zapoznać się z istną perełką wśród książek o tej tematyce. Dzięki sprecyzowanej tematyce informacje są konkretne i dotyczą tylko wybranego działu. Książka ta idealnie nadaje się na prezent, gdyż jest po prostu prześlicznie wydana. Polecam serdecznie KAŻDEMU, ja na pewno jeszcze nie raz do niej wrócę!

Za możliwość przeczytania książki serdecznie dziękuję :

Wydawnictwo PWN

Otagowane:, ,

20 thoughts on “#213. „Arystokracja. Polskie Rody” – Marcin K. Schirmer

  1. barwinka 3 Lipiec, 2012 o 17:55 Reply

    Lubię książki historyczne. Ta pozycja gdzieś mi się rzuciła w oczy. Miała pozytywne recenzje, więc z chęcią ją przeczytam. Tym bardziej, że jeszcze bardziej mnie do niej zachęciłaś :)

  2. cyrysia 3 Lipiec, 2012 o 18:08 Reply

    Ja odkąd pamiętam zawsze byłam z historią na bakier, więc tym razem jednak spasuje.

  3. Agnieszka 3 Lipiec, 2012 o 18:17 Reply

    :-) Po pierwszym zdaniu recenzji już chciałam zaprotestować – co to za zachwyty moja droga, gdzie dozowanie napięcia ;-)
    Biorąc pod uwagę jakże pozytywną opinię, zapisuje sobie tytuł, może gdzieś się uda zdobyć :-)

    • miqaisonfire 3 Lipiec, 2012 o 18:25 Reply

      @Barwinka: jest naprawdę wartościową pod każdym względem książką :) Serdecznie polecam, zwłaszcza, że lubisz historię.
      @Cyrysia: a to szkoda Cyrysiu, że już się poddajesz, bo jestem pewna, że książka by Ci się spodobała :)
      @Agnieszka: haha :D nie mogłam się wręcz powstrzymać! Na pewno jeszcze wrócę do tej książki. Warta przeczytania.

  4. kasandra_85 3 Lipiec, 2012 o 18:43 Reply

    Tym razem zupełnie nie dla mnie.
    Pozdrawiam!!

  5. Cinnamon 3 Lipiec, 2012 o 19:31 Reply

    Lubię historię, ale jakoś polska arystokracja nie jest przedmiotem moich zainteresowań. Doceniam Twoją recenzję, doceniam także pracę pana Schirmera, ale czuję, że ja mogłabym tej książki nie docenić w odpowiedni sposób.

    PS Nie wiem, jak to zrobiłaś, ale chyba zaklęłaś moją profesorkę, by ta dała mi tak dobrą ocenę – dziękuję Ci :**

  6. Isadora 4 Lipiec, 2012 o 07:57 Reply

    Interesująca publikacja – jeśli o mnie chodzi, to pewnie potraktowałabym ją wybiórczo, jednak sięgnęłabym do niej z przyjemnością.
    Pozdrawiam serdecznie:)

  7. Aleksnadra 4 Lipiec, 2012 o 08:11 Reply

    Jak znajdę chwilkę czasu i uporam się z moimi zobowiązaniami, chętnie przeczytam tę książkę. Lubię historię :)))

    • miqaisonfire 4 Lipiec, 2012 o 08:21 Reply

      @Kasandra: rozumiem, jednak musisz mi wierzyć na słowo, że książka i Ciebie by oczarowała ;)
      @Cinnamon: widzisz, moim ulubionym tematem polska arystokracja też nie jest, ale jak tylko zaczęłam czytać to nie mogłam się oderwać!
      @Isadora: z pewnością ta publikacja przypadłaby Ci do gustu :) Zwłaszcza, że lubisz historię.
      @Aleksandra: polecam serdecznie, bo naprawdę warto!

  8. Ewa 4 Lipiec, 2012 o 08:26 Reply

    Moja miłość do historii Polski zmusza mnie do sięgnięcia po tę książkę. ;)

  9. Ewa Książkówka 4 Lipiec, 2012 o 08:30 Reply

    Historia interesuje mnie w zasadzie pod jednym kątem – Nazizmu i Holocaustu. Inne książki historyczna słabo mnie pociągają.

  10. Paula33 4 Lipiec, 2012 o 13:23 Reply

    Historii mówię zdecydowane nie, więc tym razem, mimo taaakiej oceny i pochlebnej recenzji, spasuję.

  11. Samash 4 Lipiec, 2012 o 17:10 Reply

    Bardzo lubię historię, jednakże jakoś nie mam ochoty, aby zapoznać się z tą książką.

    • miqaisonfire 5 Lipiec, 2012 o 08:20 Reply

      @Ewa: z pewnością nie będziesz żałowała :) Pokochasz tę książkę.
      @Ewa Książkówka: wiem Ewuś :)
      @Paula33: chyba ktoś tu naprawdę nie lubi historii!
      @Samash: a to szkoda! :(

      • Paula33 6 Lipiec, 2012 o 13:34

        Oj tak! Jakoś mi nie podchodzi. Cóż zrobić ;)

  12. Mery 4 Lipiec, 2012 o 18:18 Reply

    Pod względem historii jestem strasznie podobna do naszej Książkówki. Tylko jeszcze trzeba dodać, że uwielbiam jako tło do ciekawej fabuły ten szaro-bury PRL.
    Jednak tak zachęcasz, że muszę się zastanowić . Bo trochę szkoda by było przegapić ciekawą książkę ze względu na dziwne uprzedzenia, co?:)
    Pozdrawiam!

  13. S. 4 Lipiec, 2012 o 21:08 Reply

    Ogromnie mnie zainteresowałaś. Do tej pory ciekawiły mnie losy jedynie Izabeli Czartoryskiej, jako że była mecenasem sztuki. Może pogłębię swoją wiedzę? :-) Kto wie.
    Podoba mi się Twoje nowe zdjęcie!

  14. Karolina 9 Lipiec, 2012 o 21:54 Reply

    Szukalam w internecie recenzji tej ksiazki poniewaz zastanawiam sie nad kupnem jej na urodziny dziadka. I tak trafilam na Twoj blog i te recenzje. Bardzo dobra.

  15. freesoul1705 12 Lipiec, 2012 o 20:16 Reply

    Dobrze, że do Ciebie trafiłam, bo od pewnego czasu zastanawiam się nad zakupem tej pozycji. Nie wiem czemu, ale ciężko jest natrafić na podobne publikacje – a temat należy przecież do niezwykle interesujących. Mam nadzieję, że nurt związany z prezentacją naszej rodzimej arystokracji rozwinie się również silnie jak w Wielkiej Brytanii czy Francji, gdyż mamy się czym pochwalić.

    • miqaisonfire 12 Lipiec, 2012 o 20:43 Reply

      @Mery: PRL faktycznie jest fascynujący w swoich absurdach, tu się również z Tobą zgodzę. Jednak myślę, że fani historii, nawet jeśli to nie ich ulubiony okres, powinni zapoznać się z tą książką :)
      @S.: o, proszę! Polecam serdecznie!
      @Karolina: dziękuję i pozdrawiam :)
      @Freesoul1705: bardzo mi miło :) Masz całkowitą rację, temat bardzo interesujący i więcej publikacji, które go omawiają powinno być dostępnych.

Skomentuj

