#230. „Bóg nas nienawidzi” – Hank Moody


„Bóg nas nienawidzi”


Tytuł: „Bóg nas nienawidzi”
Autor: Hank Moody
Wydawnictwo: Sine Qua Non
Liczba stron: 210
Data wydania: 2010
ISBN: 978-83-931575-0-1
Ocena: 7/10
Data przeczytania: 1 sierpnia 2012

Każdy wierny fan serialu „Californication” zna postać ekscentrycznego głównego bohatera – Hanka Moodego granego przez znanego amerykańskiego skandalistę Davida Duchovny’ego. I to właśnie ten główny bohater, a zarazem postać czysto fikcyjna, jest autorem tej książki – „Bóg nas nienawidzi”. Z tą tylko różnicą, że ta 200 stronicowa książka przedstawia życie Hanka w młodości. Jaki jest ten młody Hank? Narwany, wiecznie niezaspokojony seksualnie, lekkomyślny – te wszystkie czynniki powodują, że często ładuje się w ogromne tarapaty…

Książka jest utrzymana w odrobinę minimalistycznym stylu, język jest dosadny i nie brak w nim wulgaryzmów. Każdy rozdział opisuje inny moment w życiu Hanka, ale spójność wydarzeń jest utrzymana.

Hank Moody, to jak podaje opis z okładki: pochodzący z Nowego Jorku, a mieszkający w Los Angeles zmagający się z twórczą niemocą mężczyzna, którego nastoletnia nieślubna córka przybliża go do Karen, „jedynej prawdziwej miłości.” Hanka poznajemy jako dwudziestoletniego mężczyznę kończącego właśnie bardzo destrukcyjny związek z uzależnioną od narkotyku zwanego „Simpaminia” dziewczyną ze szkoły, Daphne Robichaux. Młody Hank porzuca edukację i przez przypadek zostaje dilerem narkotykowym, o czym nie chce powiedzieć rodzicom u których tymczasowo mieszka. Podczas pewnego dnia w pracy Hank poznaje Nate’a, gitarzystę glam-rockowego zespołu, udaje się do jego apartamentu w Hotelu Chelsea, gdzie urzeka go piękno Katheriny, dziewczyny Nate’a. Porażony pięknem Katheriny i ogarnięty chęcią zdobycia jej przenosi się do Nowego Jorku. Niestety, jego sytuacja rodzinna trochę się komplikuje. Jak potoczą się lody młodego, narwanego Hanka? Czy odnajdzie prawdziwą miłość w wielkim mieście? Sprawdźcie sami!

Książka oprócz historii Hanka pełnej kobiet, seksu, (nie)szczęśliwych losowych wypadków, jest także lekturą w której uważny czytelnik znajdzie wiele wartościowych cytatów. Także trzeba mieć oczy szeroko otwarte. Tematy, wokół których będzie się poruszał Hank Moody to nie tylko seks, ale również i miłość, niezrozumienie świata i brak możliwości dopasowania się.

Ponieważ nie oglądałam ani jednego odcinka serialu, nie byłam do końca pewna, czego się spodziewać po książce Hanka Moody’ego. No bo nie często się zdarza, by fikcyjna postać z serialu pisała książkę, prawda? Moje ogólne wrażenie jest pozytywne, książkę czyta się naprawdę szybko, akcja wciąga i ciekawi, ale mimo to czegoś mi w niej brakowało.

Historia Hanka jest ciekawa, dlatego właśnie nakręcono na jej podstawie film „Crazy Little Thing Called Love”. Powieść z pewnością przypadnie do gustu wszystkim fanom serialu oraz głównej postaci – Hanka Moody’ego. Osoby, które nie spotkały się wcześniej z serialem również mogą sięgnąć po tę lekką lekturę na jeden wieczór – może spodoba im się ona i zachęci do oglądania „Californication”? Polecam :)

Za możliwość przeczytania książki serdecznie dziękuję :

Wydawnictwo Sine Qua Non

Otagowane:,

21 thoughts on “#230. „Bóg nas nienawidzi” – Hank Moody

  1. barwinka 2 Sierpień, 2012 o 18:03 Reply

    Serialu nie znam, ale książka mnie zainteresowała. Z chęcią po nią sięgnę w miarę możliwości :)

  2. marichetti 2 Sierpień, 2012 o 18:04 Reply

    Kocham, uwielbiam Californication, wiec na pewno i po te pozycje siegne ;)

  3. Edyta 2 Sierpień, 2012 o 18:29 Reply

    Nie oglądałam serialu, choć znam ludzi, którzy namiętnie go oglądają. Mnie Duchovny kojarzy się z Foxem Mulderem i chyba tak już zostanie :)

    • miqaisonfire 3 Sierpień, 2012 o 06:04 Reply

      @Barwinka: polecam :)
      @Marichetti: w takim razie ta pozycja jest idealna dla Ciebie :D Mam nadzieję, że Ci się spodoba.
      @: mnie w sumie Duchovny to tylko z różnymi skandalami się kojarzy :P Mój chłopak oglądał ten serial i chyba ja sama wreszcie się skuszę.

  4. Samash 2 Sierpień, 2012 o 18:39 Reply

    Wydaje mi się, że właśnie tą książkę czytała moja koleżanka w zimie i zainteresowała mnie, więc czemu nie? Poszukam ;D

  5. Isadora 2 Sierpień, 2012 o 19:02 Reply

    Jakoś mnie do tej książki nie ciągnie, podobnie jak i do serialu, ale ja stara jestem xD
    Pozdrawiam serdecznie!

  6. Ewa 2 Sierpień, 2012 o 19:23 Reply

    Nie oglądam serialu, ale książkę bym przeczytała. Może bohater przekonałby mnie do siebie na tyle, by i serial zobaczyć. ;)

  7. cyrysia 3 Sierpień, 2012 o 05:26 Reply

    Też nie znam tego serialu, ani jego głównej postaci, ale mimo wszytko twoja recenzja przekonała mnie, by dac szansę tej książce i ja z tego przywleju zapewne skorzystam.

    • miqaisonfire 3 Sierpień, 2012 o 06:07 Reply

      @Samash: w takim razie poszukaj, poszukaj :) Mam nadzieję, że przypadnie Ci do gustu.
      @Isadora: haha :D Co to za brednie! Jaka tam stara!
      @Ewa: koniecznie musisz to sprawdzić :)
      @Cyrysia: cieszę się bardzo, że jesteś skłonna do sięgnięcia po tę książkę ze względu na moją recenzję! :)

  8. kasandra_85 3 Sierpień, 2012 o 06:37 Reply

    Jakiś czas temu miałam na nią chrapkę, ale potem zapał opadł. Cieszę się, że mi o niej przypomniałaś. Przeczytam, jeśli wpadnie mi w ręce:)
    Pozdrawiam!!

  9. Immora 3 Sierpień, 2012 o 06:55 Reply

    Uwielbiam serial, ale wolałabym żeby ta książka to nie była historia Hanka, tylko faktycznie książka, którą on napisał – ale to by było ciekawe ;P A teraz bierz się za serial :>

  10. Varia 3 Sierpień, 2012 o 07:25 Reply

    do tej pory widziałam tylko parę odcinków serialu, ale jak się bardziej w niego wdrożę to książka może się stać fajnym dodatkiem :)

  11. Ewa Książkówka 3 Sierpień, 2012 o 10:13 Reply

    Serial znam tylko pobieżnie, ale książka mnie interesuje. Choćby z racji chwytliwego (jak dla mnie) tytułu. :)

    • miqaisonfire 3 Sierpień, 2012 o 13:16 Reply

      @Kasandra_85: to fajnie, że mogłam Ci o niej przypomnieć :) Polecam serdecznie.
      @Immora: no cóż, ponieważ jest on postacią fikcyjną, ciężko, by to naprawdę on ją napisał – ale taki jest przecież zamysł „Bóg nas nienawidzi” – to Hank opowiada wszystkie wydarzenia.
      @Varia: ja muszę zacząć oglądać, bo paru moich znajomych sobie bardzo go chwaliło.
      @Ewa Książkówka: w takim razie mam nadzieję, że będziesz miała okazję, by ją przeczytać :)

  12. Mery 3 Sierpień, 2012 o 14:12 Reply

    Kolejna publikacja w tym stylu (czyli powiązana z serialem) na Twoim blogu. I kolejna odebrana pozytywnie!
    Sama też z chęcią zajrzę do tej książki, jeśli będę miał okazję, chociaż przyznaję, szukać przesadnie jej nie będę.:)
    Pozdrawiam!

  13. miVis 3 Sierpień, 2012 o 15:28 Reply

    Witam.
    A ja pozwolę sobie uderzyć z drugiej strony. Bardzo sympatyczna z Ciebie Marta i recenzja, jak na kogoś kto nie zna serialu, jest całkiem rozsądna.
    Natomiast ja, taki sobie Michał, jako osoba, która jest ogromnym fanem Californication i Hanka Moody’ego tą pozycją się rozczarowałem.
    Jest oczywiście zgrabnie napisana, historia, jak na kolejną z wielu książek tego typu, jest wciągająca, ale biorąc pod uwagę cały balon pod tytułem „czytajmy powieść napisaną przez fikcyjną postać, którą stworzyliśmy, a którą znacie i kochacie” spodziewałem się od tej pozycji nieco więcej, niż od zwykłej powieści. Brakuje jej tej buntowniczej, zaciętej postawy postaci granej przez Duchovnego i tego, dla mnie znanego dobrze „Hankowego” polotu.
    Nie zrozumcie mnie źle, książka sama w sobie jest w porządku. Jednak dla fanów serialu, którzy uważają, że w jakiś sposób zgłębili zakamarki umysłu głównego bohatera i znając fabułę potrafią sobie zwizualizować jego sposób pisania – niech podejdą do tej pozycji z rezerwą.
    Pozdrawiam.

    • miqaisonfire 4 Sierpień, 2012 o 14:43 Reply

      MiVis, bardzo Ci dziękuję zarówno za odwiedziny jak i za komentarz :)
      Ponieważ jeszcze nie oglądałam serialu, to nie mam tak naprawdę pełnego wglądu w tę lekturę – trochę to mój błąd, jednak pozycja na tyle mnie zaciekawiła,że bardzo chciałam ją przeczytać. I jako osoba, która serialu nie widziała, to oceniłam ją w skali 7/10 – nie była idealna, ale było to lekkie czytadło. Na pewno jeszcze obejrzę serial i wtedy może odbiorę lepszy wydźwięk Hanka Moody’ego. Pozdrawiam :)

  14. Ambrose 3 Sierpień, 2012 o 20:45 Reply

    Serialu nie oglądałem, a sama pozycja wydaje się ciekawa. Fajnie gdyby była to proza a la Houellebecq, który nie szczędząc opisów seksu oraz przeróżnych seksualnych dewiacji, krytykuje bardzo surowo konsumpcyjny styl życia jaki zawładnął Zachodnią cywilizacją.

  15. giffins 4 Sierpień, 2012 o 08:15 Reply

    Najpierw mam w planach książkowe dodatki do „Jak poznałem waszą matkę”, o których już pisałaś, potem serial Californication i ewentualnie tę lekturę… O rany, kiedy ja się z tym wszystkim wyrobię? :D

  16. Cinnamon 4 Sierpień, 2012 o 12:06 Reply

    Nie oglądałam serialu, więc wydaje mi się bezcelowe czytanie książki z nim związanej. Gdyby nie ten fakt, to chętnie przeczytałabym ją, choćby ze względu na chwytliwy tytuł, o czym wspomniała wcześniej Książkówka.
    Pozdrawiam!

    • miqaisonfire 4 Sierpień, 2012 o 14:49 Reply

      @Mery: kolejna taka publikacja – i nie ostatnia :D Ponieważ szykuje się jeszcze jedna serialowa publikacja, ale to w ciągu najbliższych dwóch tygodni. Polecam :)
      @Ambrose: o proszę :) Takie połączenie na pewno byłoby rewelacyjne! :) Kolejna pozycja, którą muszę sprawdzić.
      @Giffins: haha :D To znaczy, że za dużo serialów lubisz :D Ale to nie koniec, bo jeszcze jedna książka wydana do serialu czeka w kolejce do zrecenzowania…
      @Cinnamon: nie jest to bezcelowe, ponieważ ta książka ma być jakoby wstępem do serialu :)

Skomentuj

