#289. Wywiad z Magdaleną Skopek.


„Dobra krew”

Magdalena Skopek jest z zamiłowania podróżniczką i fotografem. Swoją pierwszą książkę wydała nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN – „DOBRA KREW”. Po przeczytaniu książki bardzo chciałam bliżej poznać autorkę. Teraz mogę zaprezentować Wam krótki wywiad i zachęcić do przeczytania książki.

JA: Skąd u Pani taka wielka miłość do podróżowania?
Magdalena Skopek: Naprawdę nie potrafię odpowiedzieć skąd się to bierze, tym bardziej, że tak naprawdę jeździć po świecie – takim bardziej odległym – zaczęłam dosyć późno i, można powiedzieć, trochę przez przypadek. Ale zraziłam się tym natychmiast po przekroczeniu granicy z Białorusią i raczej jest to choroba nieuleczalna. Fascynacja światem po prostu jest w człowieku: nie można się jej nauczyć, ale nie można się jej też pozbyć. To jest ciekawość i chęć poznania świata. Pięknie to ujął Ryszard Kapuściński:
Żyjąc jesteśmy otoczeni mnóstwem niedostępnych gołym okiem światów, o których istnieniu nawet nie wiemy i do których najprawdopodobniej nigdy nie dotrzemy. Nasza wyobraźnia jest zbyt uboga, nasza intuicja zbyt zawodna, a wiedza cząstkowa i ograniczona. Toteż najczęściej nie jesteśmy świadomi, że, przynajmniej teoretycznie, mogliśmy poznać wiele bogactw i niezwykłości istniejących w zasięgu naszej ręki. Tyle że chęć takiego poznania mają tylko nieliczni, jest to przygoda uprawiana przez niewielu, namiętność, która rzadko pojawia się w człowieku.

Dlaczego wybiera Pani miejsca, które są tak niespotykane jako miejsca do wybrania się na wakacje?
Bo miejsca, które generalnie uznawane są za dobre wakacyjne destynacje z reguły mnie bardzo szybko nudzą. A najszybciej nudzi mnie drink z parasolką pod palmą na plaży. Ja muszę być w ruchu. Poza tym nie szukam wygody i przyjemności. Szukam czegoś, co mnie wciągnie i zafascynuje. I nie ma reguły: coś fascynującego może być zarówno na ulicy obok jak i na drugim końcu świata. Regułą jest to, że trzeba być otwartym na drugiego człowieka.

Czym są dla Pani podróże?
Są poznawaniem siebie i świata. Są moją wielką pasją i inspiracją. I dobrą okazją do fotografowania.

Co jest dla Pani najważniejsze w podróżowaniu?
Poznanie.

Czy nauczyła się Pani czegoś podczas podróży w odległe miejsca?
Jeżeli nic się nie wynosi z wyjazdu, to ten wyjazd według mnie tak naprawdę nie miał sensu. Tyle, że to, czy cokolwiek wynosimy z podróży zależy tylko od nas. I, tak jak już powiedziałam, nie ma wielkiego znaczenia, czy miejsce jest odległe, czy też nie. Żeby jechać, trzeba być otwartym na inność. A „egzotyczna” podróż uczy, że my też dla kogoś jesteśmy inni i egzotyczni. To takie wprowadzenie do tolerancji.

Magdalena Skopek

Nawiązując do Pani książki „Dobra krew. W krainie reniferów, bogów i ludzi”, która miała swoją premierę 19 września, jak wspomina Pani pracę nad nią?
Wielką przyjemnością był powrót do wspomnień i do tych niesamowitych przeżyć z tundry. Ponieważ nigdy nie pisałam nic tak długiego, a ostatni literacki popis to matura z języka polskiego, to na początku było ciężko. Myślę, że dużo się nauczyłam, widzę swoje błędy (a przynajmniej część) i w przyszłości powinno być już łatwiej i, mam nadzieję, lepiej.

Ponieważ w książce pojawia się wiele wspaniałych fotografii wykonanych przez Panią, czy miała Pani problem z ich wyborem do książki?
Miałam o tyle problem, że ja wyobrażałam sobie tę książkę z dużo mniejszą ilością zdjęć, natomiast wydawnictwo miało zupełnie inną wizję. Trochę siłą ze mnie te zdjęcia wyciągali!

Czy spodziewała się Pani, że książka zyska tak wiele pozytywnych recenzji czytelników?
Nie spodziewałam się tak naprawdę niczego (trochę na wszelki wypadek!), ale miałam ogromną nadzieję, że książka będzie interesująca i pokaże coś, czego na co dzień nie widzimy. Bardzo się cieszę, że dużo osób chce się czegoś o Nieńcach dowiedzieć. To niesamowici ludzie, bardzo wiele im zawdzięczam.

Jak wygląda Pani zwykły dzień?
To zależy, czy jestem w jamalskiej tundrze, czy w Pradze ;-)

Jakie miejsca planuje Pani odwiedzić w najbliższej przyszłości?
W tundrę bardzo mnie ciągnie, więc pewnie północna Syberia nie będzie na mnie długo czekać. I o nomadach na pustyni dużo ostatnio myślę…

Pani Magdalenie serdecznie dziękuję za udzielenie mi odpowiedzi na moje pytania. Wydawnictwu PWN dziękuję za umożliwienie mi kontaktu z Autorką, a Wam serdecznie polecam książkę „DOBRA KREW”!

19 thoughts on “#289. Wywiad z Magdaleną Skopek.

  1. Paweł 23 Styczeń, 2013 o 11:52 Reply

    Bardzo ciekawy wywiad. Gratulacje

  2. Ewa Książkówka 23 Styczeń, 2013 o 12:36 Reply

    Podpisuję się pod Pawłem, świetny wywiad. :) Przypomniałaś mi nim, że mam w planach przeczytanie „Dobrej krwi”.

  3. cyrysia 23 Styczeń, 2013 o 13:52 Reply

    Gratuluje znakomitego, rzetelnego wywiadu. Nigdy wcześniej nie słyszałam o pani Magdalenie Skopek, ale muszę przyznać, że teraz, po przybliżeniu jej sylwetki, chciałabym poznać ,,Dobrą krew”. Mam nadzieję, że będę miała taką okazję.
    Pozdrawiam.

    • miqaisonfire 23 Styczeń, 2013 o 14:45 Reply

      @Paweł: dzięki!
      @Książkówka: to mam nadzieję, że plany wejdą w życie :)
      @Cyrysia: bardzo Ci dziękuję za miłe słowa Cyrysiu :) I oczywiście trzymam kciuki byś miała okazję książkę przeczytać, bo na pewno Ci się spodoba.

  4. anek7 23 Styczeń, 2013 o 16:59 Reply

    Ja już książkę pani Magdaleny czytałam – jest świetna:)

    A z tego krótkiego wywiadu wynika, że autorka jest ciekawą osobą – mam nadzieję, że jeszcze nie raz będzie mi dane przeczytać coś o jej podróżach oraz pooglądać przepiękne fotografie z miejsc, które odwiedzi.

  5. Agata P 23 Styczeń, 2013 o 17:02 Reply

    Przypomniałaś mi o tej książce! Muszę ją przeczytać. Autorka wydaje się bardzo ciekawą osobą i podobają mi się jej poglądy na podróżowanie – sama nie lubię leżeć plackiem na plaży, raczej zwiedzać i poznawać ludzi :)

  6. giffins 23 Styczeń, 2013 o 19:37 Reply

    Zdecydowanie zgadzam się z tym, że drinki z palmą na sztucznych plażach w otoczeniu tłumów są nudne :) Zazdroszczę twojej rozmówczyni podróży i też chętnie odwiedziłabym Syberię (i całą Rosję w ogóle). Świetny wywiad ;))

  7. Immora 23 Styczeń, 2013 o 19:43 Reply

    Podziwiam Cię za te wywiady, ja bym pewnie nie wiedziała o co pytać! A autorka ciekawa, choć nawet wcześniej o niej nie słyszałam.

    • miqaisonfire 25 Styczeń, 2013 o 18:26 Reply

      @Anek7: cieszę się, że i Tobie książka się podobała :) Masz rację autorka jest bardzo ciekawą osobą. Ja także wyczekuję kolejnych jej książek!
      @Agata P: ja też wolę zwiedzać :) Mam nadzieję, że wreszcie będziesz miała okazję i książkę przeczytasz!
      @Giffins: wiem, że Rosja Cię ciekawi, bo uwielbiasz reportaże Wydawnictwa Czarne :) Dziękuję za miłe słowa.
      @Immora: och, bardzo mi miło! :) Cieszę się, że mogłam przedstawić Ci postać pani Skopek :)

  8. finkaa 24 Styczeń, 2013 o 10:12 Reply

    Marzy mi się chociaż jedna podobna podróż w życiu.

  9. Aleksnadra 24 Styczeń, 2013 o 10:40 Reply

    Świetny wywiad i wspaniałą książka :)

  10. takitutaki 24 Styczeń, 2013 o 14:47 Reply

    ciekawy wywiad, może będzie okazja by przeczytać książkę :)

  11. AnnRK 24 Styczeń, 2013 o 18:37 Reply

    Bardzo lubię literaturę tego typu, ale autorki nie znam, co oznacza, że prędzej czy później będę musiała to zmienić. I już z góry się cieszę, że w książce jest dużo zdjęć, bo to dla mnie jeden z ważniejszych elementów książki podróżniczej.

    • miqaisonfire 25 Styczeń, 2013 o 18:31 Reply

      @Finkaa: ach, nie tylko Tobie!
      @Aleksandra: dziękuję bardzo! :)
      @Takitutaki: polecam, bo warto i dziękuję.
      @AnnRK: będziesz musiała to zmienić :) Autorka chciała by zdjęć było mniej, ale cieszę się, że Wydawnictwo nalegało, by było ich więcej :)

  12. Ksawery Lasota 25 Styczeń, 2013 o 17:43 Reply

    Świetnie przeprowadzony wywiad (gratulacje!) – zainteresowałaś mnie pisarką. Mam nadzieję, że i dla mnie przyjdzie pora rozmów z takimi osobami ;) Jako że uwielbiam podróżowanie i wszelkie treści z nim związane, to chętnie sięgnę po książkę. Pozdrawiam :)

  13. Cinnamon 25 Styczeń, 2013 o 19:05 Reply

    Szczęśliwie się złożyło, że „Dobrą krew” wygrałam w konkursie i nawet zaczęłam ją czytać, ale jej dalszą lekturę musiałam odłożyć w czasie… Twój wywiad z autorką jest świetnym uzupełnieniem dla książki, a pani Magdalena dobrze prawi: każda podróż może być fascynująca, wnieść coś wartościowego do życia, ale pod warunkiem, że nie odbywa się jej biernie, z drinkiem w ręku. No i ważny jest otwarty umysł! Jestem ciekawa, czy autorka przewiduje wydanie kolejnej książki. A tak w ogóle to szalenie zazdroszczę Ci tych wywiadów, smykałki dziennikarskiej i kontaktów z autorami :) Brawo!

  14. Ambrose 27 Styczeń, 2013 o 11:44 Reply

    Bardzo ciekawy wywiad z bardzo interesującą personą. Nie wiem czemu, ale gdy przeczytałem pierwsze kilka zdań tego wywiadu, pani Magdalena od razu skojarzyła mi się z Herodotem :)

  15. S. 27 Styczeń, 2013 o 18:48 Reply

    Wspaniały wywiad! Niestety nie czytałam książki tej pani, a szkoda, bo jawi mi się jako bardzo interesująca osoba.

    • miqaisonfire 30 Styczeń, 2013 o 09:08 Reply

      @Ksawery Lasota: dziękuję bardzo! A Tobie życzę byś sam w niedalekiej przyszłości przeprowadzał wywiady z interesującymi Cię pisarzami :)
      @Cinnamon: mam nadzieję, że jeszcze kiedyś wrócisz do książki pani Magdaleny. Dziękuję za miłe i ciepłe słowa :*
      @Ambrose: z Herodotem? Ale masz skojarzenia… :P
      @S.: dziękuję bardzo, a do lektury książki zachęcam, bo warto :)

Skomentuj

