#307. „Cywilizacja komunizmu” – Leopold Tyrmand


„Cywilizacja komunizmu”


Tytuł: „Cywilizacja komunizmu”
Autor: Leopold Tyrmand
Wydawnictwo: MG
Liczba stron: 272
Data wydania: 2013
ISBN: 978-83-7779-135-6
Ocena: 8/10
Data przeczytania: 1 kwietnia 2013

„Ta książka nie ma pretensji naukowych ani publicystycznych, ani dziennikarskich. Ma pretensje literackie. Mimo to nie jest ani beletrystyką, ani literackim esejem. Jest ona pamfletem na komunizm, zamierzonym przejaskrawieniem istniejącej rzeczywistości.”

Leopold Trymand (naprawdę Jan Andrzej Stanisław Kowalski) 1920-1985 – polski pisarz i publicysta, a także popularyzator jazzu w Polsce. Po 1938 roku wyjechał do Paryża, a później do Stanów Zjednoczonych i tworzył na emigracji. Jego książki poruszają różną tematykę, często są autobiograficzne.

„Cywilizacja komunizmu” to pierwsza książka Leopolda Trymanda, którą mam okazję czytać. Ponieważ absurdy komunizmu, a co za tym idzie PRL-u w Polsce, do dziś mnie zaskakują w swojej bezsensowności, postanowiłam rozpocząć przygodę z książką, która miała być „pamfletem na komunizm”. Mimo że należę do pokolenia, które o komunizmie i jego wątpliwych urokach uczyło się tylko na lekcjach historii czy z opowiadań dziadków, postanowiłam dowiedzieć się czegoś nowego z trochę innej perspektywy.

Celem Trymanda było pokazanie czytelnikom jak żyć w czasach komunizmu. Chciał zmusić czytelnika do refleksji nad systemem komunistycznym, który pełen był sprzeczności z własnymi, pierwotnymi założeniami. Swoją książkę nazywa pamfletem, rozprawą na temat komunizmu, przez którą obnaża ten system, zdecydowanie lepiej niż w jakichkolwiek naukowych i historycznych podręcznikach. Nastawienie pisarza widać już we wstępie, gdzie pisze „uważam komunizm za najgorszą plagę, jaka spotkała ludzkość, i żywię głęboką nadzieję, że książka ta odzwierciedla moje uczucia w odpowiednim stopniu.” Autor pisze o tym, jak się urodzić, jak kochać, jak żyć i jak umrzeć, jak kupować, jak chodzić do szkoły i co robić po szkole, a nawet jak być oszukiwanym przez państwo. Wyjaśnia również czym jest plan, inicjatywa prywatna, praca społeczna, komisja i paszport zagraniczny oraz rewizjonizm.

„Cywilizacja komunizmu”, to książka, którą czyta się zaskakująco dobrze, mimo że przypomina ona poradnik, który idealnie by się sprawdził w czasach komunizmu. Mimo że autor jako narrator nie ujawnia swojej osoby, to czytając pomiędzy wierszami da się wyraźnie dostrzec głos pisarza. O komunizmie nie da się pisać w inny sposób niż z ironią i sarkazmem i tak właśnie czyni to Trymand. Przytaczane przez niego przykłady są dla czytelników nieznających komunizmu od podszewki absurdalne i groteskowe, jednak trzeba pamiętać, że są niestety prawdziwe i czasem śmiech, który wywoła jakaś sytuacja urywa się szybko, bo przychodzi refleksja i smutek. I pewna dygresja na koniec: jeśli uważacie, że komunizm był dobrobytem, powinniście zastanowić się nad tym, czy przypadkiem w dalszym ciągu nie żyjecie w ułudzie i kłamstwie.

Książka ta z pewnością przypadnie do gustu wszystkim miłośnikom historii, oraz osobom, które albo miały wątpliwą przyjemność poznać na własnej skórze co to znaczy żyć w czasach komunizmu, albo dla tych, którzy, tak jak ja, chcieliby zgłębić ten temat. Serdecznie polecam, bo naprawdę warto zapoznać się z „Cywilizacją komunizmu”.

Za możliwość przeczytania książki serdecznie dziękuję :

Wydawnictwo MG

Otagowane:, ,

24 thoughts on “#307. „Cywilizacja komunizmu” – Leopold Tyrmand

  1. Giffin 1 Kwiecień, 2013 o 12:16 Reply

    O, też właśnie czytam tę książkę, tyle że jestem dopiero w połowie ;) A skoro pierwsze podejście do książek Tyrmanda wypadło u ciebie dobrze to polecam jeszcze „Filipa” albo „Dziennik 1954” :))

    PS. Ta poradnikowa forma wyszła moim zdaniem super ;)

  2. Magda K-ska 1 Kwiecień, 2013 o 12:27 Reply

    Uwielbiam Tyrmanda! Skoro było to Twoje pierwsze spotkanie z autorem to polecam Ci najlepszą według mnie i wielu czytelników jego książkę „Zły”

  3. Dosiak 1 Kwiecień, 2013 o 13:35 Reply

    Mam zamiar przeczytać tę książkę i to szybko mam nadzieję. Coś mnie do niej przyciąga i to bardzo :)

    • miqaisonfire 1 Kwiecień, 2013 o 17:29 Reply

      @Giffins: mam nadzieję, że będę miała okazję przeczytać i te jego książki :) Masz rację, poradnikowa forma jest naprawdę ciekawa.
      @Magda K-ska: dopisuję do listy i obiecuję przeczytać :)
      @Dosiak: wcale się nie dziwię, bo jest warta przeczytania. Polecam.

  4. cyrysia 1 Kwiecień, 2013 o 13:58 Reply

    Nie przepadam za okresem komunizmu, ale mój tata ciągle wpsomina go z sentymentem, więc myślę, że, jak jemu sprezetuje tę ksiązkę, to się bardzo ucieszy.

  5. Beatriz 1 Kwiecień, 2013 o 16:00 Reply

    Mam w planach tę książkę, bo a) ciekawa jestem twórczości Tyrmanda, b) absurdy komunizmu to bardzo interesujący i zabawny temat:)))

  6. Antyśka 1 Kwiecień, 2013 o 19:11 Reply

    Historii nie cierpię, ale tego autora bardzo chcę poznać (a raczej jego twórczość), a i czasy komunizmu zawsze mnie ciekawiły. Na pewno sięgnę :)

  7. takitutaki 1 Kwiecień, 2013 o 19:21 Reply

    mam ją w oczekujących na przeczytanie.. po Twej recenzji trochę przesunęłą się na przód w kolejce :)

    • miqaisonfire 1 Kwiecień, 2013 o 22:14 Reply

      @Cyrysia: to jest książka krytykująca komunizm, więc jeśli Twój tata wspomina go z sentymentem, to może mu się nie spodobać. Ale może to i lepiej…
      @Beatriz: w takim razie na pewno Ci się spodoba :)
      @Antyśka: no wiesz, to nie jest książka historyczna, a oparta na faktach i wydarzeniach, które kiedyś miały miejsce :) Także nie musisz się obawiać. Polecam.
      @Takitutaki: cieszy mnie to bardzo!

      • Antyśka 2 Kwiecień, 2013 o 09:30

        Dlatego z przyjemnością po nią sięgnę ;)

  8. Paweł 2 Kwiecień, 2013 o 06:28 Reply

    Trochę to straszne jak się człowiek zastanowi i dojdzie do wniosku, że ludzie kiedyś chcieli być głupi i poddawali się systemowi zamiast z nim walczyć. Ale w sumie mieli to wyjście, albo być biednym i niejako prześladowanym. Ciekawa książka.

  9. Ambrose 2 Kwiecień, 2013 o 14:57 Reply

    Całkiem ciekawa pozycja. Czytałem już o niej na blogu malutkiej i podtrzymuję zdanie, że jestem nią zainteresowany. Póki co, muszę się zapoznać z innym dziełem Tyrmanda „Pokój ludziom dobrej woli…”, które mam już u siebie na półce :)

  10. binola 2 Kwiecień, 2013 o 14:59 Reply

    Po książkę chętnie sięgnę, ponieważ interesuje mnie tematyka, poza tym jeszcze nie miałam okazji czytać żadnej pozycji tego autora :)

    • miqaisonfire 2 Kwiecień, 2013 o 15:02 Reply

      @Antyśka: cieszę się tym bardziej :)
      @Paweł: czasem nie masz wyboru, jeśli chcesz by Twoja rodzina wiodła dostatnie życie, jednak ważne, by chociaż w środku serca wiedzieć, co jest dobre i prawidłowe.
      @Ambrose: to wyczekuję Twojej recenzji :) Na pewno będzie to kolejna, godna polecenia książka Trymanda.
      @Binola: w takim razie polecam serdecznie i liczę na to, że przypadnie Ci do gustu :)

  11. Elina 3 Kwiecień, 2013 o 07:43 Reply

    Dawno u Ciebie nie byłam :)
    Książkę znam i lubię. Autora też.

  12. Katarzyna 3 Kwiecień, 2013 o 08:00 Reply

    Historii nie lubię, wolę raczej rozumieć, niż uczyć się na pamięć dat. Dobrze, że nie jest to książka naukowa tylko poradnik o komunizmie.

  13. Varia 3 Kwiecień, 2013 o 09:43 Reply

    czasy komunizmu to jedyny okres w historii Polski, który naprawdę mnie interesuje. o Tymandzie wiele słyszałam, ale też nigdy nie czytałam, myślę, że jak się w końcu na niego zdecyduję to rozpocznę od tej książki.

  14. Simon 3 Kwiecień, 2013 o 16:32 Reply

    Myślę, że przypadłaby mi do gustu. Cenię sobie dobrze opisane teksty związane z PRLem i komunizmem. Może właśnie dlatego, że ja sam już się w nim nie wychowywałem, a jednak to przecież bardzo świeży i wcale nie odległy kawałek historii. Więc wszystkie smaczki z nim związane lubię odnajdywać w książkach czy filmach.

    • miqaisonfire 3 Kwiecień, 2013 o 19:06 Reply

      @Elina: to fakt :)
      @Katarzyna: dlatego właśnie takie książki cieszą się większą popularnością niż podręczniki historyczne. Polecam :)
      @Varia: w takim razie koniecznie musisz poznać twórczość tego pisarza. Sporo napisał, więc masz w czym wybierać.
      @Simon: w takim razie będzie to idealna książka dla Ciebie. Polecam serdecznie!

  15. Azumi 3 Kwiecień, 2013 o 18:31 Reply

    Nie czytałam jeszcze nic Tyrmanda. A historię lubię i uważam, że każda okazja żeby poszerzyć swoją wiedzę na ten temat jest dobra. Dodatkowo podoba mi się ton, w jakim utrzymana jest ta książka. Podsumowując – powinnam przeczytać;)

  16. Bellatriks 3 Kwiecień, 2013 o 18:39 Reply

    Jakiś czas temu czytałam opowiadania Tyrmanda wydane przez wydawnictwo Mg. I muszę przyznać, że nie do końca mnie one porwały. Raczej nie odnalazłam się w ich tematyce i ogólnie nie chwycił mnie styl tego autora. Dlatego też, na dzień dzisiejszy, nie bardzo mam chęć na inną jego książkę.

  17. Marta 8 Kwiecień, 2013 o 12:53 Reply

    Tyrmanda wielbię, więc i ta książka pewnie w końcu wyląduje na mojej półeczce :)

  18. Andra 9 Kwiecień, 2013 o 13:03 Reply

    Książki o komunizmie i PRL interesują mnie głównie z powodu tego, iż cały czas nie mogę sobie wyobrazić jak ludzie wtedy żyli. Same publikacje autora mam dopiero w planach czytelniczych, ale skutecznie mnie do niego zachęciłaś.

    • miqaisonfire 9 Kwiecień, 2013 o 16:07 Reply

      @Azumi: koniecznie, zwłaszcza jeśli Ci się podoba i już na tym etapie jesteś nią zainteresowana ;)
      @Bellatriks: rozumiem, aczkolwiek opowiada to jednak coś innego niż pamflet na komunizm. Może powinnaś jeszcze raz spróbować? :)
      @Marta: polecam serdecznie, na pewno się nie zawiedziesz.
      @Andra: masz rację, dla nas w chwili obecnej to jest coś nierealnego i absurdalnego, ale wtedy było to na porządku dziennym. Cieszę się, że mogłam Cię zachęcić.

Skomentuj

