#350. „Bling Ring” – Nancy Jo Sales


„Bling Ring”


Tytuł: „Bling Ring”
Autor: Nancy Jo Sales
Wydawnictwo: Prószyński i S-ka
Liczba stron: 312
Data wydania: 2013
ISBN: 978-83-7839-544-7
Ocena: 8/10
Data przeczytania: 27 czerwca 2013

Dla wielu ludzi Ameryka to ten znany i powszechnie propagowany w mediach „American Dream” (Amerykański Sen/Marzenie), który stanowi „etos Stanów Zjednoczonych, wyrażający ideały demokracji, równości i wolności, na których budowano USA.” „American Dream” jest również symbolem dorobienia się i spełnienia prywatnego i zawodowego, które gwarantuje sławę i bogactwo. Nancy Jo Sales to reporterka, która od ponad 16-tu lat zajmuje się badaniem zachowań nastolatków, a swoje obserwacje publikuje w magazynach The New York Times Magazine, New York, People i Vanity Fair. „Bling Ring” to jej najnowsza książka.

Bling Ring – to nazwa, którą Los Angeles Times wymyślił dla gangu nastolatków okradających domy gwiazdeczek takich jak Paris Hilton, Lindsay Lohan, Audrina Patridge, Rachel Bilson a nawet Orlando Bloom. Bohaterami książki Nancy są nastolatkowie, którzy zapragnęli zrealizować swój amerykański sen o sławie, a nie o bogactwie, jako że wywodzili się z zamożniejszych rodzin. O włamania i kradzież oskarżonych zostało 6 osób: Rachel Lee (19), Diana Tamayo (19), Courtney Ames (18), Alexis Neiers (18), Nicholas Prugo (18) i Roy Lope (27).

„Paris ‘miała wszystko’. I nie było z niej ‘żadnego pożytku’.”

Jak pisze Nancy Jo Sales, wszystko zaczęło się od artykułu dla Vanity Fair zatytułowanego „Podejrzane noszą louboutiny”, który opisywał nastoletnich włamywaczy, okradających domy sławnych i bogatych gwiazdeczek. Grupka z pozoru zwykłych nastolatków okradła domy bogaczy na sumę blisko trzech milionów dolarów, wliczając w to ubrania, dodatki, buty, biżuterię, sprzęt RTV a nawet dzieła sztuki. Misternie knuli plany włamania do domów sławnych osób, szukając ich adresu w internecie, później sprawdzając ich rozkład dnia oraz plan domu.

„W 2013 roku W Stanach Zjednoczonych obowiązuje mniejsza równość szans niż w większości pozostałych krajów rozwiniętych. A Lindsay wciąż trafia za kratki.”

Jestem zaskoczona tym, że włamanie do domu gwiazd okazało się być tak łatwe. Nie przyszło to do głowy nawet „zawodowym” włamywaczom, a banda nastolatków poradziła sobie z tym bez problemu. Przyznam szczerze, że wiele z marek, o których mowa była w tej książce nawet nie znałam, jednak nastolatkowie mieli świetne rozeznanie w tym, co jest z najwyższej półki i co opłaca im się kraść dla zysku. Byli zamożni, więc dlaczego kradli? Pieniądze przeznaczali na imprezy, a ponieważ czuli się bezkarni postanowili dalej to robić. Po drugie byli dziećmi wychowanymi w kulturze żądnej sławy i bogactwa na wyciągnięcie ręki. Nastolatkowie wychodzili z założenia, że skoro gwiazdy mają tego aż za dużo, to przecież nie zaszkodzi im jeśli odrobina im ubędzie…

Amerykę opętała zbiorowa obsesja na punkcie życia gwiazdek pokroju Paris Hilton, Lidsay Lohan, Britney Spears czy Kim Kardashian. Za zachowanie młodych ludzi pisarka wini media kreujące wizję jednostki mającej do wszystkiego prawa, jednostki lepszej od innych i godnej naśladowania. Dużą rolę odgrywa także „znaczenie, jakie kultura amerykańska przypisuje sławie”.

Jak najbardziej zachęcam do przeczytania tej książki, która jest reportażem opisującym zarówno społeczeństwo i szeroko pojętą kulturę mass mediów, których tematy przewodnie diametralnie zmieniły się na przestrzeni lat. Od lansowania przyjaźni, braterstwa i więzi rodzinnych po lansowanie próżności, gonienia za pieniądzem, sławą i imprezowaniem. Serdecznie polecam tę lekturę wszystkim zainteresowanym tematem :) 21 czerwca do kin wyszedł film o tym samym tytule w reżyserii Sofii Coppoli.

Za możliwość przeczytania książki serdecznie dziękuję :

Wydawnictwo Prószyński i S-ka

Otagowane:, , ,

27 thoughts on “#350. „Bling Ring” – Nancy Jo Sales

  1. missfeather 27 Czerwiec, 2013 o 19:10 Reply

    Dobre tempo masz! :) Kolejne zjawisko we współczesnej kulturze, z którym wypadałoby się zapoznać. Myślę, że ta książka przypadnie mi do gustu w przyszłości :)

  2. Clary 27 Czerwiec, 2013 o 19:24 Reply

    Jest książka ?! o.o bardzo bym chciała przeczytać i obejrzeć film !

  3. Antyśka 27 Czerwiec, 2013 o 19:42 Reply

    Może i jest ciekawa, ale mnie nie interesują takie sprawy. Uciekacie się do przestępstwa tylko po to, by zdobyć sławę. Nie, nie, nie. :)

    • miqaisonfire 27 Czerwiec, 2013 o 19:47 Reply

      @Missfeather: teraz tylko czytam, śpię i siedzę przy komputerze. Masakra, a miałam się odchudzać, biegać i ćwiczyć i nici… i już mnie boli oko :( Pewnie je przemęczyłam… ale co poradzę, że nałóg wzywa i wreszcie mogę się naczytać do woli.
      @Clary: jest, jest :) Ja film też mam zamiar zobaczyć.
      @Antyśka: fenomen tej książki ma ukazywać przyczyny dla których nastolatkowie popełnili takie wykroczenie oraz to, w jaki sposób im się to udało, gdyż gwiazdy są na tyle bezmyślne, że nawet nie włączają alarmu, gdy opuszczają swój dom na tygodnie :)

      • Antyśka 27 Czerwiec, 2013 o 19:57

        Te gwiazdy robią to też po to, aby o nich się wciąż mówiło. Ale to i tak nie zmienia faktu, że to nie dla mnie :)

  4. iszkicownik 27 Czerwiec, 2013 o 19:42 Reply

    Bardzo chciałbym obejrzeć ten film (głównie dlatego, że gra tam Emma Watson). Kiedy przeczytałem o tym zjawisku w internecie bardzo mnie zdziwił fakt, że gwiazdy tak łatwo dawały się okraść, ale jeśli były tak bezmyślne aby zostawiać otwarte drzwi w domach to ich wina.

  5. Irena Bujak 27 Czerwiec, 2013 o 19:53 Reply

    Widziałam ją w zapowiedziach, ale jakoś do mnie nie przemawiała i ją sobie odpuściłam. Nie ciągnie mnie do książek tego typu ;)

  6. małooryginalnie 27 Czerwiec, 2013 o 20:56 Reply

    W przyszłym tygodniu wybieram się na film, ale nawet jeśli mnie nie zachwyci sięgnę tez po książkę :)

  7. Cassin 27 Czerwiec, 2013 o 21:59 Reply

    Czytałam książkę, bywałam w kinie – historia, którą zdecydowanie warto poznać ;)

    • miqaisonfire 28 Czerwiec, 2013 o 07:48 Reply

      @Iszkicownik: naprawdę dzieciaki, po prostu wchodziły do tych domów, bo np. Paris Hilton miała klucz pod wycieraczką. Mam nadzieję, że już go tam nie trzyma. A film też mam zamiar obejrzeć.
      @Irena Bujak: rozumiem :) Ja za to byłam zaciekawiona tym zjawiskiem.
      @Małooryginalnie: to się cieszę :) Książka pokazuje to z wielu perspektyw i jest bardziej analizująca niż tylko prezentująca suche fakty i wywiady z oskarżonymi.
      @Cassin: fajnie, że i czytałaś i byłaś w kinie :) Ja jeszcze muszę wybrać się do kina.

  8. Varia 28 Czerwiec, 2013 o 06:51 Reply

    nie wiem jak będzie z książką, ale film z przyjemnością sobie obejrzę. uwielbiam Emmę.

  9. Isadora 28 Czerwiec, 2013 o 06:53 Reply

    Ale kosmos! Co za sposób myślenia, sposób na… życie? Zjawisko z pewnością ciekawe i warte głębszej analizy, jednak nie dla mnie, nie moje klimaty. Swoją drogą interesujący jest kierunek, w którym zmierza amerykański konsumpcjonizm, ciekawe, co będzie dalej…
    Pozdrawiam serdecznie!

  10. Nathalie 28 Czerwiec, 2013 o 08:18 Reply

    Z chęcią obejrzę film :)

  11. Paweł Kosmala 28 Czerwiec, 2013 o 08:25 Reply

    Film na pewno obejrzę, czy książkę przeczytam to już nie wiem. Może od kogoś pożyczę :>

    • miqaisonfire 28 Czerwiec, 2013 o 08:42 Reply

      @Varia: ja mam ambiwalentny stosunek do tej aktorki, ale film też obejrzę, by porównać go z książką :)
      @Isadora: masz rację, ciekawe, co będzie dalej. Młodzi ludzie pozwalają sobie na coraz więcej, a wychodzi na to, że jeśli chcesz być sławny w Ameryce, to najpierw musisz zacząć od sekstaśmy.
      @Nathalie: do lektury książki też zachęcam :)
      @Paweł Kosmala: no no! :D

  12. Ewa Książkówka 28 Czerwiec, 2013 o 10:00 Reply

    Nad wyraz interesujące zjawisko. Ciekawe, czy u nas też się pojawi.

  13. awiola 28 Czerwiec, 2013 o 11:03 Reply

    Do tej pory słyszałam jedynie o filmie. Dobrze, wiedzieć, że istnieje również ksiażka.

  14. Maialis 28 Czerwiec, 2013 o 11:05 Reply

    Jako że nie mogę dorwać tej książki (a moje fundusze muszą zostać zachowane na poczet wakacji nad morzem) to pozostaje mi wybrać się do kina na ekranizację, a książkę doczytać w późniejszym terminie.

  15. Ewa 28 Czerwiec, 2013 o 12:24 Reply

    Uwielbiam takie książkowe diagnozy społeczne. Chętnie przeczytam o tym rozpasanym społeczeństwie zza oceanu :)

    • miqaisonfire 28 Czerwiec, 2013 o 13:24 Reply

      @Ewa Książkówka: masz rację, bardzo interesujące, stąd też sięgnęłam po książę :) Najzabawniejsze jest to, że gdyby dzieciaki tak nie chwaliły się wszem i wobec, gdyby nie robiły sobie zdjęć w ciuchach gwiazd pewnie dalej kontynuowaliby ten precedens.
      @Awiola: jest i książka i ja polecam czytać ją przed seansem filmowym.
      @Maialis: kino w sumie nie jest teraz takie znowuż tanie :) A książkę zawsze na wakacyjną podróż możesz wziąć :) Ale oczywiście, zrobisz jak wolisz. Ja zachęcam do lektury książki, bo czyta się z zaciekawieniem.
      @Ewa: na pewno się nie zawiedziesz!

  16. Jenah 28 Czerwiec, 2013 o 12:37 Reply

    To zupełnie nie moje klimaty, ale przyznaję, że zasiałaś we mnie ziarnko ciekawości :)

  17. Ambrose 28 Czerwiec, 2013 o 17:45 Reply

    Naprawdę ciekawa pozycja – reportaż ukazujący, w jakim kierunku podąża cywilizacja Zachodnia z jej „czołową” przedstawicielką, czyli Ameryką. Młodzi, żądni sukcesu i sławy ludzie, dla których coraz mniejsze znaczenie ma inny człowiek; celebryci, znający się na wszystkim, począwszy od tańca, śpiewu, skończywszy na przetykaniu muszli klozetowych, a na dokładkę wirtualne życie, które jest już równie istotne, co egzystencja w realnym świecie. Jeśli wpadnie mi w ręce ta książka to nie omieszkam przeczytać.

  18. Ania B. 30 Czerwiec, 2013 o 09:10 Reply

    Pozycja obowiązkowa na mojej liście – tak książka, jak i film! Ameryka jest specyficznym krajem o innej mentalności, niż nasza europejska i powstało na ten temat wiele interesujących pozycji, ale najbardziej zgodzę się tutaj z myślą Baudrillard’a, który wprost mówi o tym, iż jest ona tworem bez mocnych korzeni i zbudowanym w znacznej części przez mentalność zbliżoną do dziecięcej. Wielkie idee wolności i równości – upraszczając, bo wiadomo, iż od początku nie były to idee dotyczące wszystkich – ustąpiły miejsca ideom konsumpcjonistycznego raju, który rajem jest tylko z nazwy.

  19. bezrobotna.pl 30 Czerwiec, 2013 o 18:35 Reply

    Na pewno wybiorę się na film. Sofia Coppola to jedna z moich ulubionych reżyserek, więc nie mogę przegapić jej najnowszego dzieła. Sama książka również brzmi zachęcająco, ale tym razem stawiam ją na drugim miejscu :)

    • miqaisonfire 30 Czerwiec, 2013 o 20:33 Reply

      @Jenah: to cieszy mnie to bardzo :)
      @Ambrose: bardzo ciekawa! Wbrew pozorom nie jest to taka „o” książeczka na podstawie której nakręcono film. Naprawdę polecam, bo warto.
      @Ania B.: też muszę obejrzeć film :) Nie wiem czy wybiorę się do kina, czy gdzieś na internecie zobaczę, ale na pewno to zrobię. Masz rację, Ameryka już od dawna nie jest rajem, a gwiazdeczki faktycznie są infantylne…
      @Bezrobotna.pl: a ja chyba niestety nie widziałam żadnego jej filmu, ale teraz o niej bardzo głośno. Książkę też oczywiście polecam :)

  20. bezrobotna.pl 1 Lipiec, 2013 o 14:01 Reply

    To dosyć młoda reżyserka, więc aż tylu filmów jeszcze na swoim koncie nie ma, ale polecam np. „Między słowami”. Naprawdę warto :)

  21. Agnieszka Perzka 2 Lipiec, 2013 o 17:41 Reply

    Tym razem chyba wolałabym obejrzeć film niż przeczytać książkę. Rozumiem, ze masz już wakacje skoro nadrabiasz zaległości czytelnicze:)

Skomentuj

