#383. „Rycerz lata” – Jim Butcher


„Rycerz lata”


Tytuł: „Rycerz lata”
Autor: Jim Butcher
Wydawnictwo: MAG
Liczba stron: 472
Data wydania: 2013
ISBN: 978-83-7480-369-4
Ocena: 10/10
Data przeczytania: 3 września 2013

Jim Butcher jest jednym z moich ulubionych pisarzy, jeśli chodzi o serie z gatunku fantasy. Ten amerykański pisarz jest uznawany przez „New York Times” za jednego z najlepiej sprzedających się pisarzy fantasy w Stanach Zjednoczonych. Popularność zdobył dzięki dwóm cyklom: „Akta Dresdena” i „Codex Alera”. „Rycerz Lata” to po „Froncie burzowym”, „Pełni księżyca” i „Śmiertelnej groźbie” czwarty tom z serii „Akta Dresdena”. Czy i tym razem Jim Butcher zabierze swoich czytelników w niezwykłą przygodę do świata, który tylko z pozoru jest taki jak nasz?

Panie i Panowie… jeśli jeszcze nie znacie, to poznajcie gościa dzisiejszego dnia – Harry’ego Blackstone’a Copperfielda Dresdena! Jedynego maga w Chicago, który oferuje swoje usługi w książce telefonicznej. Harry ma bardzo specyficzne działanie na nowoczesne maszyny i urządzenia – niestety w jego obecności nie wytrzymują minuty. W jego magicznej pracowni znajdziecie czaszkę zamieszkiwaną przez mądrego, aczkolwiek tęskniącego za wdziękami kobiet, ducha imieniem Bob. Do niedawna Harry był bardzo szczęśliwym magiem… jednak odkąd jego ukochana, Susan, musiała uciec, by na własną rękę radzić sobie z wampirzym głodem, któremu nie może ulec, jego życie wywróciło się do góry nogami.

Po tym jak Harry Dresden śmiertelnie zadarł z wampirami w mieście pojawia się Biała Rada Magów, by omówić sprawę wojny z krwiopijcami i kwestię Harry’ego. Ale nie wszyscy są do niego przychylnie nastawieni, niektórzy uważają, że już dawno powinien być zlikwidowany za swoją niesubordynację. W mieście wyraźnie czuć falującą magię… deszcz ropuch świadczy o tym, że „dzieje się coś poważnego w sensie magicznym”. Zapewne ciekawi jesteście kim jest tytułowy Rycerz Lata? W elfickim kraju pojawił się poważny konflikt między Latem, a Zimą – Królowa Letniego dworu elfów oskarża Królową Zimowego dworu elfów o zabicie jej prawej ręki, wyjątkowego Rycerza. Dlatego też Królowa Zimowego dworu składa niezbyt miłą wizytę Harry’emu prosząc go o oczyszczenie jej z podejrzeń, znalezienie mordercy i tajemniczego skradzionego przedmiotu. W zamian za wykonanie 3 jej zleceń, Harry odzyska wolność i jego zobowiązania wobec matki chrzestnej zostaną unieważnione. Propozycja jest bardzo kusząca, jednak czy Harry nie ma zbyt wiele do stracenia zgadzając się na umowę z Królową Zimowego dworu elfów?

„Nienawidzę się bać. Nienawidzę tego bardziej niż czegokolwiek na świecie. Nienawidzę tego poczucia bezradności.”

Harry bardzo cierpiał po rozstaniu z Susan, obwiniał się także o to, że naraził jej życie na niebezpieczeństwo. Po jej zniknięciu poświęcał się całkowicie pracy nad jakąś odtrutką dla niej, byle tylko nie stała się wampirem. Dlatego też zaniedbał siebie jak i swoje interesy. Pomoże mu przyjaciel Bill, jednak Harry wpadnie trochę jak z deszczu pod rynnę. Czy w najtrudniejszych chwilach swojego życia znajdzie sprzymierzeńców? Czy jego wola walki i przetrwania będzie na tyle silna, by zapewnić mu wygraną? Przekonajcie się sami.

Cieszę się, że autor nie poświęcił zbyt dużej części książki na opis stanu w jakim znalazł się Dresden po rozstaniu z Susan. Akcja pędzi już od pierwszych stron nabierając szaleńczego i tempa. Jim Butcher serwuje czytelnikom ogromną dawkę trzymającej w napięciu fabuły powieści fantasy z wątkiem kryminalnym. Harry nie raz będzie musiał naprawdę się wysilić, by wyjść z opresji z życiem. Niestety wrogów przybywa, a sił braknie… Za to w książce nie zabraknie także specyficznego czarnego humoru, zaskakujących zwrotów akcji, mrocznych i niebezpiecznych tajemnic. Świat, który już od czterech tomów kreuje pisarz wraz z jego unikalnymi bohaterami jest precyzyjny w każdym calu. Tym razem będziecie mogli bliżej poznać Białą Radę Magów czy królestwo elfów.

Na czwarty tom „Akt Dresdena” musieliśmy niestety trochę czekać, ale jak widać – było warto. Teraz z rosnącą niecierpliwością będę wyczekiwała zapowiedzi kolejnego tomu, licząc na to, że i tym razem Jim Butcher mnie nie zawiedzie :) „Rycerza Lata” polecam wszystkim osobom, które mają już za sobą lekturę trzech poprzednich tomów, a do poznania całej serii zachęcam KAŻDĄ osobę. Nie musicie być wielkimi znawcami i miłośnikami fantastyki, by ta seria przypadła Wam do gustu.

Za możliwość przeczytania książki serdecznie dziękuję :

Wydawnictwo MAG

Recenzja bierze udział w wyzwaniu: Czytam Fantastykę.

Otagowane:, , , ,

26 thoughts on “#383. „Rycerz lata” – Jim Butcher

  1. Paweł Kosmala 3 Wrzesień, 2013 o 12:19 Reply

    Na razie jestem na 2 tomie. Dobrze wiedzieć, że wyszedł 4/.

  2. KulturkaMaialis 3 Wrzesień, 2013 o 12:25 Reply

    Nie moja bajka, więc chyba spasuję.

  3. Ewa Książkówka 3 Wrzesień, 2013 o 12:46 Reply

    Ja takich klimatów póki co nie czuję. :)

    • miqaisonfire 3 Wrzesień, 2013 o 13:12 Reply

      @Paweł Kosmala: wyszedł i zachęcam do lektury!
      @Kulturka Maialis: a ja mimo wszystko zachęcam, bo naprawdę fajnie napisane historie prezentuje Jim Butcher.
      @Ewa Książkówka: rozumiem, a szkoda!

  4. takitutaki 3 Wrzesień, 2013 o 12:53 Reply

    spodziewałem się, że tej recenzji u Ciebie.. dobrze wiedzieć, że tak w bieżących częściach jest tak dobrze… ja przymierzam się do części 2..

  5. iszkicownik 3 Wrzesień, 2013 o 13:16 Reply

    Zdecydowanie moje klimaty :) Muszę sięgnąć !

  6. Dosiak 3 Wrzesień, 2013 o 13:44 Reply

    Tak kusisz, że jeszcze uda Ci się mnie namówić, chociaż zazwyczaj nie czytam książek w tym stylu :)

  7. kamyk 3 Wrzesień, 2013 o 15:09 Reply

    Dresdena uwielbiam, choć nasze początki były ciężkie :) Z niecierpliwością wyczekuję momentu, w którym wpadnie i w moje łapska ;)

    • miqaisonfire 3 Wrzesień, 2013 o 17:07 Reply

      @Takitutaki: naprawdę, Jim Butcher to jeden z moich ulubionych pisarzy. Każdą jego książkę czyta się tak samo rewelacyjnie i z takim samym napięciem i ciekawością.
      @Iszkicownik: polecam serdecznie!
      @Dosiak: a to nie ma znaczenia, bo te książki na pewno przypadną Ci do gustu, nawet jeśli nie czytujesz zbyt często fantastyki :)
      @Kamyk: a czytałaś tłumaczenie z Wydawnictwa Mag czy innego? Bo to też może odgrywać różnicę. Ja tak miałam np. przy Stephanie Plum. Z Fabryki Słów tłumaczenie było super, z Ambera… niekoniecznie.

  8. awiola 3 Wrzesień, 2013 o 15:10 Reply

    Ja bym z chęcią przeczytała całą serię. Zaciekawiłaś mnie.

  9. monalisap 3 Wrzesień, 2013 o 15:36 Reply

    Mimo pozytywnej recenzji muszę odmówić, to kompletnie nie moje klimaty.

  10. cyrysia 3 Wrzesień, 2013 o 15:57 Reply

    Bardzo lubię czytać o wampirach, więc tym razem wyjątkowo mnie skusiłaś i chyba dam szansę poznania tej serii.

  11. Agata P 3 Wrzesień, 2013 o 16:40 Reply

    Coś zdecydowanie dla mnie! Lubię fantasy i czarny humor, więc chętnie przeczytam całą serię :)

    • miqaisonfire 3 Wrzesień, 2013 o 17:19 Reply

      @Awiola: polecam, naprawdę bardzo fajna seria fantasy z różnymi dodatkami jeśli chodzi o pozostałe konwencje gatunkowe :) I trochę romansu było i kryminał, i thriller…
      @Monalisap: nie skusisz się….? :) Szkoda.
      @Cyrysia: oczywiście wampiry nie odgrywają tu głównej roli, ale pojawiają się :) I pałają nienawiścią… Mam nadzieję, że elfy Ci nie przeszkadzają :) Bo one też będą.
      @Agata P.: gorąco polecam!

  12. Cinnamon 3 Wrzesień, 2013 o 17:36 Reply

    Kurczę, a ja nie znam ani autora, ani tym bardziej jego serii :( A chętnie go poznam, zważywszy na czarny humor, o którym wspominasz, a który bardzo lubię. Szkoda tylko, że w książce są wampiry – mam do nich lekki uraz, wiadomo jakimi seriami wywołany ;) W każdym razie, po tak dobrej recenzji (i najwyższej nocie!) muszę skusić się na Jima Butchera, co zrobię z przyjemnością.
    Pozdrawiam ;)

  13. Isadora 3 Wrzesień, 2013 o 18:29 Reply

    Widziałam kiedyś kilka odcinków serialu, ale potem jakoś zniknął mi z oczu, a szkoda! Nie miałam pojęcia, że jest książka o Harrym Dresdenie!
    Pozdrawiam serdecznie:)

  14. Beatriz 3 Wrzesień, 2013 o 18:39 Reply

    W ogóle nie słyszałam o tym autorze:( Ależ ja mam tyły!

  15. Wolak To Wolak 3 Wrzesień, 2013 o 20:04 Reply

    Fajne książki. Na pewno kiedyś przeczytam.

    • miqaisonfire 4 Wrzesień, 2013 o 12:51 Reply

      @Cinnamon: ale wiesz, tu wampiry nie odgrywają głównej roli tylko mag :) A wiadomo, jeśli fantastyka z różnymi stworami w tym wilkołakami, elfami, magami, aniołami no to i wampir się znajdzie.
      @Isadora: jest, a ja nawet recenzowałam 3 poprzednie części :) Serial widziałam i żałuję, że ma tylko jeden sezon. Główny aktor idealnie pasuje na Harry’ego Dresdena.
      @Beatriz: oj tam :) Teraz już znasz jego nazwisko, pora przejść do kolejnego etapu – lektury książki.
      @Wolak To Wolak: polecam!

  16. kasjeusz 3 Wrzesień, 2013 o 20:07 Reply

    A ja widziałam pierwszy odcinek serialu (nadal go kręcą?). Nie zaintrygował mnie, więc nie szukałam dalszych informacji na temat pierwowzoru. Swoją drogą, ten serial chyba nie może się pochwalić najlepszą promocją, prawda? O niektórych produkcjach jest tak głośno, że wiem, kiedy będzie następny sezon, nawet tego nie szukając, a o Dresdenie nic nie słyszałam.

  17. zajeckicajec 3 Wrzesień, 2013 o 21:46 Reply

    hohoho… nie spodziewałam się tak dobrej recenzji, a tutaj taka miła niespodzianka :)

  18. Miłośniczka Książek 3 Wrzesień, 2013 o 22:03 Reply

    Dzięki za podesłanie linka. Recenzję oczywiście zaliczam do wyzwania. Na drugi raz jednak prosiłabym, abyś zgłaszała recenzje w komentarzu pod odpowiednim wpisem. Obecnie pod „Wrześniowa odsłona wyzwania „Czytam Fantastykę” dostępnym tutaj: http://magicznyswiatksiazki.pl/wrzesniowa-odslona-wyzwania-czytam-fantastyke/

    I jeszcze jedno. Widzę, że dałaś tag „Czytam Fantastykę”, ok. Ale jeszcze prosiłabym, aby pod recenzją było info, że książka została przeczytana w ramach wyzwania / czy też bierze udział w wyzwaniu „Czytam Fantastykę” -> z czego to ostatnie powinno linkować do głównej strony wyzwania tj http://magicznyswiatksiazki.pl/czytam-fantastyke/

    Wiem, wiem, może marudzę. Ale jak już jest regulamin, to się go trzymajmy ;)

  19. Ambrose 3 Wrzesień, 2013 o 22:28 Reply

    Ha, w ogóle nie kojarzę tego autora. Z opisu przypomina mi ciut serię o Artemisie Fowlu, z której przeczytałem jakieś dwie pozycje :)

    • miqaisonfire 4 Wrzesień, 2013 o 13:27 Reply

      @Kasjeusz: niestety, serial ten ma tylko jeden sezon. Mnie się podobał, bo wiedziałam już czego się spodziewać, a aktor grający Dresdena jest wręcz idealny :) Nie ma zbyt wiele odcinków, więc polecam wrócić do oglądania… i zacząć lekturę książek.
      @Zajeckicajec: a widzisz :) Bardzo sobie cenię tę serię.
      @Miłośniczka Książek: dziękuję za wszystkie wskazówki, oczywiście już się do nich dostosowuję!
      @Ambrose: nie czytałam tej serii, więc porównać nie mogę.

  20. Simon 4 Wrzesień, 2013 o 06:25 Reply

    A ja przyznam, że o serii oraz autorze pierwsze słyszę (choć nazwisko jakieś takie znajome:D), musiałbym zacząć od początku, ale kto wie;)

  21. Basia Pelc - Czytelnia 4 Wrzesień, 2013 o 09:13 Reply

    Nie słyszałam nic o tej serii, ale całkiem ciekawie ją przedstawiłaś. Chętnie bym przeczytała, tylko już sama nie wiem kiedy:P tak mało czasu, a tyle lektur – zwariować można:)

Skomentuj

