#420. „Inne zasady lata” – Benjamin Alire Sáenz


„Inne zasady lata”


Tytuł: „Inne zasady lata”
Autor: Benjamin Alire Sáenz
Wydawnictwo: Rodzinne
Liczba stron: 338
Data wydania: 2013
ISBN: 978-83-63682-04-0
Ocena: 8/10

Benjamin Alire Sáenz to pisarz amerykański z pochodzenia Meksykanin. Za powieść „Inne zasady lata” zdobył wiele prestiżowych nagród, jednocześnie został nagrodzony American Book Award. Jest poetą, pisze także bajki dla dzieci i wykłada na Uniwersytecie w Teksasie (El Paso).

„Problem z moim życiem polegał na tym, że było pomysłem kogoś innego.”

Do książki „Inne zasady lata” podeszłam z ogromną ciekawością. Zaintrygowały mnie słowa Michała Piróga umieszczone na okładce jak i sam opis fabuły książki. I mimo że książka nie wydaje się być różna od wielu innych poruszających temat homoseksualizmu, to nie to jest głównym problemem z jakim postanowił zmierzyć się w swojej powieści Benjamin Alire Sáenz. Sam autor już we wstępie napisał, że wątpił w zakończenie i wydanie tej książki. Osobiście cieszę się, że dzięki ludziom z jego najbliższego odniósł sukces. W jego książce odnalazłam wiele myśli-perełek, które idealnie mogą posłużyć za cudowne cytaty.

„Czasami jedyne, co musisz zrobić, to powiedzieć ludziom prawdę. I tak ci nie uwierzą.”

Rok 1987, Arystoteles Mendoza, 15-to letni Meksykanin przeżywa najszczęśliwsze i najdziwniejsze lato swojego życia. Pewnego dnia na basenie zaproponował mu naukę pływania pewien niepozornie wyglądający chłopak – jego rówieśnik, o równie niespotykanym imieniu, Dante Quintana. Z czasem znajomość chłopaków przerodziła się w przyjaźń pełną nowych odkryć samego siebie. Mimo że byli od siebie różni, połączyło ich pływanie, śmiech, podróże i szeroko pojęta literatura. Lato płynie, ich stosunki się zacieśniają, ale w międzyczasie dochodzi do różnych wydarzeń, które mają ogromny wpływ na ich znajomość oraz kształtowanie ich charakterów.

„Uwielbiałem te inne zasady lata.”

„Zasady” to podstawowe słowo pojawiające się w tej powieści. To dzięki nim główny bohater stara się uporządkować świat i jego funkcjonowanie. Złamanie jakiejkolwiek z zasad chwieje jego małym światem w posadach i sprawia, że nie czuje się on już bezpieczny. Jednocześnie, wraz z Dantem poszukuje samego siebie, zrozumienia, bratniej duszy. Stara się określać otaczające go osoby i wydarzenia, dzięki temu mogąc zdefiniować samego siebie.

„Założę się, że w czyjejś dłoni można było odnaleźć wszystkie tajemnice wszechświata.”

Ponieważ autor jest Meksykaninem wyraźnie widać wpływ jaki wywarła na niego kultura meksykańska w zderzeniu z amerykańską. „Czy jestem Meksykaninem skoro nie mieszkam w Meksyku i mówię lepiej w języku angielskim?” Z takim samym problemem tożsamości muszą borykać się jego bohaterowie. Co więcej, główny bohater, musi zmierzyć się ze swoimi słabościami i zawalczyć o akceptację samego siebie oraz prawo do zakazanego uczucia.

„I nienawidziłem siebie za to, że ich nienawidzę. Moje prywatne błędne koło. Mój prywatny wszechświat nienawiści.”

Dwóch kompletnie różnych bohaterów – Arystoteles i Dante, pochodzących z różnych rodzin. Arystoteles jest najmłodszym z czwórki dzieci, jego siostry bliźniaczki traktują go bardziej jak syna niż brata, jego brat siedzi w więzieniu i jest tematem tabu w rodzinie. Ojciec spędził długie lata na wojnie w Wietnamie, która bardzo go odmieniła, matka natomiast, pomijając krótkie momenty, jest jego najlepszą przyjaciółką. Dante jest synem dwójki wykształconych, ale bardzo serdecznych ludzi, jest też jedynakiem, samotnikiem poszukującym swojego miejsca na ziemi, zakochanym w książkach, poezji i rysowaniu. Autor w bardzo precyzyjny sposób kreuje portret psychologiczny każdego z bohaterów powieści. W realistyczny sposób przedstawia ich problemy, ich filozoficzne dywagacje i egzystencjalne rozważania.

Muszę przyznać, że książka pozytywnie mnie zaskoczyła. Nie jest to banalne czytadło na jedną noc, ale powieść, która zmusza do głębszych refleksji, nawet jeśli nie nad własnym życiem, to nad życiem fikcyjnych, a jednak bardzo realistycznych bohaterów. „Inne zasady lata” to wyjątkowa książka i wcale się nie dziwię, że zdobyła wiele prestiżowych nagród. Serdecznie zachęcam do jej lektury.

Za możliwość przeczytania książki serdecznie dziękuję :

Wydawnictwo Rodzinne

Otagowane:, , ,

25 thoughts on “#420. „Inne zasady lata” – Benjamin Alire Sáenz

  1. zajeckicajec 18 Listopad, 2013 o 22:09 Reply

    Wszystko zapowiada się fajnie, pięknie tylko… Kto nazywa swojego bohatera Arystoteles ;) A tak poważnie to interesujący temat, z niczym „meksykańskim” nie miałam jeszcze okazji się zapoznać i chętnie to zmienię :)

  2. Czytelnia - Basia Pelc 18 Listopad, 2013 o 22:42 Reply

    Pięknie to opisałaś, bardzo obszernie, także o niej pisałam i bardzo mi się podobała. Lektura warta uwagi. Cenna lekcja tolerancji.

  3. Ambrose 18 Listopad, 2013 o 22:45 Reply

    Homoseksualizm w literaturze to ciekawa sprawa. Póki co bardzo podoba mi się ten temat w ujęciu Jamesa Baldwina. Llosa również bardzo intrygująco go nakreśla. Recenzowana pozycja wydaje się dosyć ciekawa, chociaż odstrasza mnie wspomniana przez Ciebie osoba celebryty na okładce. Jakoś nie przepadam za polskimi popkulturowymi gwiazdeczkami i ich mądrościami.

    • miqaisonfire 19 Listopad, 2013 o 16:53 Reply

      @Zajeckicajec: to jest specjalny zabieg :) Akurat tak się złożyło, że to było drugie imię bohatera, a miał je nadane po dziadku. Wszyscy mówili na niego Ari, więc to już normalniejsze :)
      @Czytelnia – Basia Pelc: bardzo dziękuję za miłe słowa. Cieszę się, że i Ty miałaś okazję książkę przeczytać!
      @Ambrose: rozumiem, co masz na myśli :) Wyobrażasz sobie, że ja Llosy jeszcze nic nie czytałam? Koniecznie muszę nadrobić.

  4. Sylwuch 18 Listopad, 2013 o 23:17 Reply

    Mogę podpisać się pod Twoją recenzją. „Inne zasady lata” spodobały mi się, chociaż brakowało mi tu głębszego „wejścia” w umysły bohaterów. Poza tym mam wrażenie, że autor dość powierzchownie podszedł do tematyki homoseksualizmu, jednak z drugiej strony rozumiem go bardzo dobrze, bo jednak owa powieść to lektura kierowana głównie do młodzieży, a wiadomo, że tej grupie wiekowej pewne tematy należy podawać w delikatniejszej formie niż dorosłym. :)

  5. Wiki 19 Listopad, 2013 o 00:28 Reply

    Brzmi ciekawie i w dodatku zmusza do refleksji. Jak będę miała okazję, to na pewno po nią sięgnę :)

  6. cyrysia 19 Listopad, 2013 o 05:45 Reply

    Tematyka tej książki wzbudziła moje zainteresowanie i chciałabym przyjrzeć jej się bliżej, dlatego zapisuje sobie ten tytuł do mojej listy ,,chce przeczytać’.

  7. Dosiak 19 Listopad, 2013 o 06:29 Reply

    Nie słyszałam wcześniej o tej książce. Wydaje się interesująca, tematyka którą porusza również nie należy do często eksplorowanych, więc chciałabym poznać tę historię ;)

    • miqaisonfire 19 Listopad, 2013 o 16:56 Reply

      @Sylwuch: to prawda, ale moim zdaniem to nie homoseksualizm jest najważniejszym wątkiem poruszanym w tej powieści. Jest ona kierowana do młodzieży, ale dorośli także są grupą odbiorców do której zwraca się autor. Ta książka ma głębsze przesłanie, ja uważam, że jest naprawdę dobra ;)
      @Wiki: polecam serdecznie, mam nadzieję, że Ci się spodoba!
      @Cyrysia: jestem pewna, że Tobie, Cyrysiu, książka na pewno by się spodobała.
      @Dosiak: książka wyszła niedawno, więc pewnie dlatego o niej wcześniej nie słyszałaś. Cieszę się, że mogłam Cię nią zainteresować.

  8. Ewa 19 Listopad, 2013 o 07:25 Reply

    Myślę, że te imiona bohaterów też nie są przypadkowe. ;)

  9. kadzia 19 Listopad, 2013 o 08:02 Reply

    Świetne cytaty. Właśnie przeczytałam recenzje i zaczęłam mieć na tę lekturę ochotę!

  10. Ewa Książkówka 19 Listopad, 2013 o 09:07 Reply

    Już dużo dobrego o tej książce przeczytałam. :)

  11. Karolina Kaleta 19 Listopad, 2013 o 09:34 Reply

    Ależ wspaniała książka! Muszę ją przeczytać!

    • miqaisonfire 19 Listopad, 2013 o 16:58 Reply

      @Ewa: to prawda :) Zwłaszcza, że Arystoteles – jak to Arystoteles bardzo lubi filozofować, a Dante kocha literaturę :)
      @Kadzia: polecam serdecznie!
      @Ewa Książkówka: i czujesz się zachęcona do lektury?
      @Karolina Kaleta: polecam!

  12. monweg 19 Listopad, 2013 o 09:39 Reply

    Jestem zainteresowana. Tak pięknie opisałaś tę książkę, że chyba się za nią rozejrzę :)

  13. awiola 19 Listopad, 2013 o 11:07 Reply

    Lubię takie refelksyjne książki. Jeśli będę miała możliwość to przeczytam.

  14. KulturkaMaialis 19 Listopad, 2013 o 14:28 Reply

    Chętnie bym przeczytała, gdybym tylko dostała w moje łapki!

  15. Gosia B. 19 Listopad, 2013 o 17:12 Reply

    Ja spasuję:)
    Podrzucam link:
    „Złodziej dłoni”- J. T. Ellison
    http://gosia72.blogspot.com/2013/11/zodziej-doni-j-t-ellison.html

    • miqaisonfire 19 Listopad, 2013 o 17:16 Reply

      @Monweg: bardzo dziękuję! :) Do lektury zachęcam.
      @Awiola: mam nadzieję, że będziesz miała możliwość.
      @KulturkaMaialis: trzymam kciuki, by tak się stało :)
      @Gosia B: dziękuję za link!

  16. monalisap 19 Listopad, 2013 o 17:32 Reply

    Słyszałam o tej książce- jeszcze nie wiem czy przeczytam, bo jakoś „nie czuję” fabuły, ale też mnie intryguje.

  17. Kornelia Pikulik 19 Listopad, 2013 o 17:48 Reply

    Nie słyszałam wcześniej o tej książce, ale bardzo mnie zaciekawiłaś:)

  18. kasandra_85 20 Listopad, 2013 o 07:27 Reply

    Do końca nie jestem przekonana. Zbyt dużo innych książek czeka w kolejce.

  19. Natalia_Lena 20 Listopad, 2013 o 14:37 Reply

    Mam w planach, odkąd ujrzałam angielskie wydanie ;) Szkoda, że nie zachowano oryginalnej okładki, jest wręcz magiczna ;)

    • miqaisonfire 3 Styczeń, 2014 o 15:19 Reply

      @Monalisap: chyba rozumiem, co mam na myśli :) Może jeszcze kiedyś się na nią skusisz :) ?
      @Kornalia Pikulik: cieszy mnie to niezmiernie, zachęcam do lektury!
      @Kasandra_85: też tak mam ostatnimi czasy, niestety… Za mało czasu.
      Natalia_Lena: faktycznie świetna!

  20. Natula 22 Listopad, 2013 o 08:53 Reply

    Skoro Michał Piróg w książce się zakochał, to może i mnie się uda, bo historia wydaje się być bardzo interesująca, poza tym podoba mi się psychologiczny element tej powieści.

Skomentuj

