#451. „Sushi i cała reszta. Wszystkie smaki Japonii” – Michael Booth


„Sushi i cała reszta”


Tytuł: „Sushi i cała reszta. Wszystkie smaki Japonii”
Autor: Michael Booth
Wydawnictwo: Carta Blanca / PWN
Liczba stron: 352
Data wydania: 2013
ISBN: 978-83-7705-247-7
Ocena: 7/10
Data przeczytania: 12 stycznia 2014

Michael Booth to angielski dziennikarz i autor książek podróżniczo-kulinarnych. Jego teksty ukazują się regularnie w takich gazetach jak Independent on Sunday, Condé Nast Traveller, Monocle i Time Out. W 2012 roku Wydawnictwo PWN opublikowało jego książkę „Jedz, módl się, jedz”, następną była „Sushi i cała reszta”, która otrzymała Nagrodę im. Kate Whiteman od brytyjskiego Związku Pisarzy Kulinarnych (Guild of Food Writers) dla najlepszej publikacji poświęconej jedzeniu i podróżach w roku 2010. Książka to należy do serii „Bieguny” Wydawnictwa Carta Blanca należącego do grupy PWN.

Nie muszę chyba porównywać Japonii do jakiegokolwiek kraju w Europie. Japonia, jako jedno z państw usytuowanych na wąskim łańcuchu wysp na zachodnim Pacyfiku, u wschodnich wybrzeży Azji, jest krajem z odrębną kulturą, historią i filozofią życiową, tak różną w porównaniu do norm Europejskich. Z tego też względu Kraj Kwitnącej Wiśni jest wyjątkowym miejscem, które wiele osób chce zwiedzić.

Tak samo było z autorem, który wyruszając do Japonii chciał spróbować wszystkiego – to też opisuje w swojej książce. Nie wahał się próbować różnych dań, w różnych miejscach wyrabiając sobie własną opinię i smaki. Sięgając po książkę Michaela Bootha spodziewałam się przede wszystkim dużo informacji na temat azjatyckiej kuchni, tu konkretnie japońskiej oraz opisów podróży. Z podróżami było troszkę gorzej, ale myślę, że spokojnie mogę powiedzieć, że wiedziałabym już, co zamówić gdyby udało mi się kiedyś udać do Japonii. Poza tym autor także skupił się na przybliżeniu czytelnikowi kultury, historii oraz języka Kraju Kwitnącej Wiśni. Było to zestawienie ciekawe i pouczające.

Dzięki temu, że książka ma jednocześnie formę dziennika i reportażu poznajemy także przygody samego autora oraz ludzi, z którymi się spotykał. Jest to ciekawym przerywnikiem dla pozostałej części książki skupiającej się głównie na kuchni oraz historii. Język jakim pisze autor jest przystępny, przez co książkę czyta się sprawnie i z ciekawością. Nie brak także humorystycznych anegdotek. Pod koniec książki znajduje się indeks z ważnymi słowami, nazwami czy imionami, z odnośnikami do stron, na których o nich mowa.

Myślę, że książka ta jest ciekawą propozycją dla wszystkich osób, które nie mają pojęcia na temat japońskich dóbr kulturowych, historycznych czy smakowych. Niestety niektóre fragmenty książki dotyczące spraw ważnych, bo poruszających aspekty historyczne czy kulturowe zostały bardzo zdawkowo opisane, przez co czytelnik nie ma możliwości dokładnego poznania Japonii, musi to zrobić w swoim zakresie. Z drugiej strony, gdyby autor opisał to wszystko bardziej szczegółowo i precyzyjnie z pewnością książka ta była by dwa razy grubsza.

„Sushi i cała reszta. Wszystkie smaki Japonii” jest ciekawą lekturą prezentującą spojrzenie Europejczyka na smaki oraz obrazy, które serwuje turyście Japonia. Jeśli jesteście zainteresowani azjatycką kulturą to z pewnością książka ta będzie dla Was ciekawą lekturą. Polecam.

Za możliwość przeczytania książki serdecznie dziękuję :

Wydawnictwo PWN

Otagowane:, , , ,

26 thoughts on “#451. „Sushi i cała reszta. Wszystkie smaki Japonii” – Michael Booth

  1. tommyknocker 12 Styczeń, 2014 o 18:07 Reply

    Forma dziennika/reportażu wydaje się dość przystępna, ciekaw jestem, czym Japonia zafascynowała autora..

  2. AnnRK 12 Styczeń, 2014 o 18:47 Reply

    Sushi nawet kijem nie tknę, ale Japonia to tak fascynujący kraj, że chętnie bym o nim poczytała. :)

  3. Beatriz 12 Styczeń, 2014 o 18:54 Reply

    Mnie również sushi średnio smakuje, ale zgadzam się, że Japonia to kraj z tak bogatą kulturą, że żal jej lepiej nie poznać. Anime uwielbiam!

    • miqaisonfire 12 Styczeń, 2014 o 20:36 Reply

      @TommyKnocker: w takim razie książkę serdecznie Ci polecam i mam nadzieję, że Ci się spodoba :)
      @AnnRK: ja mam mieszane uczucie do sushi, ale na szczęście nie tylko o tym daniu jest ta książka :) Polecam!
      @Beatriz: ja też uwielbiam anime :) Swego czasu i mangi czytałam, teraz powoli do tego wracam, bo jedna znajoma jest wielką fanką i kolekcjonerką, więc mam od kogo pożyczać.

  4. Minia 12 Styczeń, 2014 o 18:54 Reply

    Japonią się interesuję ale bardziej pod względem kultury tudzież literatury czy filmu. Książka na pewno jest ciekawa.

  5. barwinka 12 Styczeń, 2014 o 20:03 Reply

    Japonia jest moim ulubionym krajem i czytam każdą publikację jej dotyczącą. Na pewno więc ta książka również znajdzie się na mojej liście ;)

  6. cyrysia 12 Styczeń, 2014 o 20:47 Reply

    Uwielbiam sushi i zawsze chciałam się czegoś więcej dowiedzieć o kraju z którego pochodzi to smakowite danie, więc na książkę skuszę się z przyjemnością.

  7. Agata P 12 Styczeń, 2014 o 21:07 Reply

    Fascynuje mnie Japonia już od jakiegoś czasu. Szkoda, tylko że książka nie poświęca więcej miejsca ważnym aspektom kulturowym i historycznym.

    • miqaisonfire 12 Styczeń, 2014 o 21:17 Reply

      @Minia: może jednak będziesz miała ochotę, by ją przeczytać.
      @Barwinka: polecam serdecznie!
      @Cyrysia: o widzisz, w takim razie ta książka mogłaby Ci się spodobać.
      @Agata P: też nad tym ubolewam…

  8. Julia van Derhooven 13 Styczeń, 2014 o 06:18 Reply

    Jestem zafascynowana Japonią więc z chęcią przeczytam „Sushi i cała reszta”.

  9. Isadora 13 Styczeń, 2014 o 07:08 Reply

    Mnie jakoś Japonia nie kojarzy się ze smacznym jedzeniem – od owoców morza mnie odrzuca, ale może Booth czymś by mnie zainspirował? :D

  10. takitutaki 13 Styczeń, 2014 o 08:34 Reply

    sushi nie jadłem.. Japonię znam średnio.. ale zobaczymy.. kolejna recenzja o Japonii na ktorą trafiam w krótykim czasie :) może to jakis znak? hehe

  11. 52tygodnieczytania 13 Styczeń, 2014 o 08:58 Reply

    To wspaniała seria, a i zapewne książka warta serii. Chętni poczytałabym.;)

    • miqaisonfire 13 Styczeń, 2014 o 16:37 Reply

      @Julia van Derhooven: polecam serdecznie, mam nadzieję, że ta książka przypadnie Ci do gustu :)
      @Isadora: sądzę, że tak! :)
      @Takitutaki: haha :D może to faktycznie znak?
      @52tygodnieczytania: zgadzam się z Tobą :)

  12. monweg 13 Styczeń, 2014 o 09:04 Reply

    Może przy okazji :) Mam nadzieję, że mi się spodoba.

  13. Czytelnia - Basia Pelc 13 Styczeń, 2014 o 10:39 Reply

    Bardzo, bardzo, bardzo pragnę mieć tą książkę!

  14. Malgorzata Zaczytana 13 Styczeń, 2014 o 19:53 Reply

    Japonia jako kraj nigdy mnie nie pociągała, ale sushi? czemu nie… :)

  15. Ambrose 13 Styczeń, 2014 o 23:51 Reply

    Ha, już sam tytuł książki jest dość przewrotny, ukazujący stosunek standardowego Europejczyka do japońskiej kuchni, która kojarzona jest głównie (a niekiedy wyłącznie) za sprawą sushi – a sushi to tylko wierzchołek góry lodowej :) Pozycja wydaje się dosyć interesująca. A okładka jest po prostu wspaniała :)

    • miqaisonfire 14 Styczeń, 2014 o 20:02 Reply

      @Monweg: polecam, jeśli się skusisz :)
      @Czytelnia – Basia Pelc: w takim razie mam nadzieję, że uda Ci się ją zdobyć oraz że Ci się spodoba :)
      @Małgorzata Zaczytana: o proszę :) Z reguły większość czytelników/komentatorów była zainteresowana Japonią, a tu piszesz, że Ty jednak nigdy nie byłaś! :) Ciekawe!
      @Ambrose: masz całkowitą rację, sushi to tylko wierzchołek góry lodowej i może taki najbardziej znany reprezentant kuchni japońskiej, chociaż na pewno za takiego nie uznali by go sami Japończycy :)

  16. Marta Kor 14 Styczeń, 2014 o 10:03 Reply

    Z chęcią bym ją przeczytała z czystej ciekawości – świetnie ją opisałaś;)

  17. Ewa 15 Styczeń, 2014 o 13:50 Reply

    Niewiele wiem o Japonii i jej kulturze, więc może pora na lekturę? :)

  18. monweg 16 Styczeń, 2014 o 11:00 Reply

    Do Twojego wyzwania – kryminał – „Morderca bez twarzy”- Henning Mankell http://monweg.blog.onet.pl/2014/01/16/morderca-bez-twarzy/

  19. Beata P. 17 Styczeń, 2014 o 09:43 Reply

    Chciałam tylko napisać, że wczoraj dotarła do mnie przesyłka. Bardzo, bardzo dziękuję!;)

    • miqaisonfire 23 Styczeń, 2014 o 14:11 Reply

      @Marta Kor: cieszy mnie to niezmiernie, dziękuję za miłe słowa :)
      @Ewa: z tej książki jeśli chodzi o historię i kulturę Japonii zbyt wiele się nie dowiesz, ale na pewno będziesz miała namiastkę tego, co Japonia ma do zaoferowania :)
      @Monweg: dziękuję!
      @Beata P.: super, cieszy mnie to niezmiernie, miłej lektury!

  20. Dosiak 18 Styczeń, 2014 o 06:54 Reply

    Przesyłam link do wyzwania :)

    Chirurg – Tess Gerritsen
    http://dosiakksiazkowo.blogspot.com/2014/01/chirurg-tess-gerritsen.html

  21. Luka Rhei 18 Styczeń, 2014 o 21:20 Reply

    Byłam ciekawa tej książki. Po tej recenzji na pewno chętniej do niej zajrzę, bo już mniej więcej wiem, czego się spodziewać. Nawet jeśli bardziej kulinarna, to jednak mieści się w ramach moich ciągot do innych kultur i krajów… :)

Skomentuj

