#501. „Wykolejony” – Michael Katz Krefeld


„Wykolejony”


Tytuł: „Wykolejony”
Autor: Michael Katz Krefeld
Wydawnictwo: Literackie
Liczba stron: 363
Data wydania: DZIŚ PREMIERA [2014]
ISBN: 978-83-08-05358-4
Ocena: 8/10
Data przeczytania: 5 czerwca 2014

29 maja Czytelnicy mieli okazję spotkać się we Wrocławiu z duńskim pisarzem Michaelem Katzem Krefeldem, którego serię powieści kryminalnych ma w planach wydanie Wydawnictwo Literackie. A już dzisiaj, 5 czerwca ma miejsce premiera pierwszego tomu otwierającego serię trzymających w napięciu kryminałów o byłym oficerze policji, detektywie Thomasie „Ravn” Ravnsholdtcie.

Ten przystojny (musiałam to dodać) duński pisarz już został włączony w grono gwiazd skandynawskiego kryminału. Na swoim koncie ma również scenariusze telewizyjne i realizację kilku filmów krótkometrażowych, został także nagrodzony za najlepszy debiut kryminalny i najlepszy kryminał roku.

W swoim kryminale autor porusza niezwykle trudne i kontrowersyjne kwestie, problemy, które są ponadczasowe dla każdego człowieka i z którymi każdy z nas mógłby się kiedyś zmierzyć. Tłem dla tego kryminału będzie prostytucja i handel kobietami, który to wątek sprytnie zostanie wpleciony w zamiary psychopatycznego mordercy, a wszystko to będzie miało miejsce naprzemiennie w Danii i Szwecji, z tą tylko różnicą, że Szwecja będzie przedstawiona jako miejsce mroczne, niebezpieczne i pełne psychopatów.

Akcja książki podzielona jest na trzy historie – detektywa, Maszy i mordercy. Dzięki temu dowiadujemy się jak wyglądało życie Maszy, co tak naprawdę się z nią działo, a także poznajemy nieprzyjemną przeszłość psychopaty i zagłębiamy się wydarzenia, które odcisnęły na nim piętno.

Detektyw Thomas Ravnsholdt po brutalnej śmierci żony zatracił i przyćmił swój instynkt policyjny przez alkohol. Oddelegowany na przymusowe zwolnienie nie bardzo wie, co z sobą począć. Podczas gdy Ravn zmierza się ze swoimi demonami, właściciel baru i przyjaciel, prosi go o przysługę dla jego sprzątaczki, której córka, kilka lat wcześniej zaginęła bez śladu. Matka młodej kobiety nie zdawała sobie sprawy z tego, że jej córka, Masza, pracowała jako call girl, by następnie skończyć jako zwykła prostytutka na usługach gangstera. Z początku Ravn nie wydaje się być sprawą wcale zainteresowany, ale z czasem całkowicie zatraca się w śledztwie.

Tymczasem w Sztokholmie na złomowiskach porzucone zostają ciała kobiet, pomalowane na biało, ustawione w odpowiedniej pozycji mają przypominać anioły. Kobiety są nielegalnymi emigrantkami z Europy Wschodniej lub Afryki. Ślad Maszy prowadzi w tamte tereny, właśnie do Sztokholmu. Detektyw udaje się do Szwecji, by odnaleźć Maszę, ale czy uda mu się ją odnaleźć zanim wpadnie w ręce psychopaty?

Autor z niezwykłą wnikliwością pokazuje ciemną stronę ludzkiej natury, pozbawioną moralności i skrupułów. Najciekawsza okazała się być dla mnie historia Maszy. Za minus uznaję odrobinę schematyczną kreację głównego bohatera – policjanta uciekającego przed demonami przeszłości za pomocą kieliszka. Jednakże całą książkę uważam za bardzo dobrze skonstruowany kryminał, z barwnymi bohaterami, niezwykle wciągającą i trzymającą w napięciu akcją, oraz całą masą niewiadomych i zagadek. Mimo że tożsamość mordercy poznajemy już w pierwszych rozdziałach książki, to najważniejsze jest tutaj pytanie jak go złapać na gorącym uczynku.

„Wykolejony” to niezwykle wciągający kryminał, który porywa Czytelnika na długie godziny już od pierwszych stron. Trzeba przyznać, że autor miał pomysł na fabułę oraz kreację bohaterów, a także na niezwykle mroczny nastrój powieści. To moja pierwsza książka Michaela Katza Krefelda, ale jak tylko nadarzy się okazja, to sięgnę po kolejne przygody Ravna. Nie dodam już nic więcej, zachęcam serdecznie do lektury!

Za możliwość przeczytania książki serdecznie dziękuję :

Wydawnictwo Literackie

książka przeczytana w ramach Kryminalnego Wyzwania oraz w ramach wyzwania Z Literą W Tle

Otagowane:, ,

26 thoughts on “#501. „Wykolejony” – Michael Katz Krefeld

  1. Agata P 5 Czerwiec, 2014 o 20:54 Reply

    Skandynawski kryminał? Coś dla mnie. Do tego przystojny autor, czego chcieć więcej? :) Na pewno przeczytam!

  2. Pawel 5 Czerwiec, 2014 o 20:57 Reply

    Brzmi ciekawie, lubię mroczne kryminały.

  3. Monika 5 Czerwiec, 2014 o 20:58 Reply

    Z chęcią zapoznam się z tą książką. Szkoda, że nie byłam na spotkaniu z autorem, bo odbywało się w moim mieście.

    • miqaisonfire 6 Czerwiec, 2014 o 09:25 Reply

      @Agata P: haha :D No cóż, musiałam to dodać. Bardzo żałuję, że nie mogłam się wybrać do Wrocławia na spotkanie z nim…
      @Pawel: w takim razie serdecznie polecam lekturze :)
      @Monika: ja też żałuję, że nie byłam na spotkaniu, ale ja akurat mam dalej, bo z Gliwic. Kryminał polecam, warty przeczytania.

  4. cyrysia 6 Czerwiec, 2014 o 05:01 Reply

    Ostatnio na nowo przerzuciłam się na literaturę z dreszczykiem, dlatego będę mieć na uwadze powyższą książkę, ale to dopiero jak przeczytam obecne, zaległe lektury.

  5. takitutaki 6 Czerwiec, 2014 o 06:14 Reply

    już mam w ebooku :) Twoja recenzja utwierdza mnie że będzie ciekawie :)

  6. barwinka 6 Czerwiec, 2014 o 09:14 Reply

    Kolejny kryminał, który będę miała na uwadze.

  7. Kamila18g 6 Czerwiec, 2014 o 09:21 Reply

    Nie słyszałam wcześniej o tym autorze, a to dość dziwne, bo lubię kryminały, także więc koniecznie muszę przeczytać jego książkę. Ciekawa recenzja, zapraszam do mne.

    • miqaisonfire 6 Czerwiec, 2014 o 09:27 Reply

      @Cyrysia: rozumiem :) Ale fajnie, że wracasz do tego typu książek. Mam nadzieję, że uda Ci się kiedyś przeczytać „Wykolejonego” i będziesz równie zadowolona jak ja :)
      @Takitutaki: o proszę, w takim razie wyczekuję recenzji!
      @Barwinka: polecam!
      @Kamila18g: bo w Polsce ten autor jest dopiero znany od niedawna, właśnie za sprawą Wydawnictwa Literackiego :) Dziękuję za miłe słowa, pozdrawiam :)

  8. Bombeletta 6 Czerwiec, 2014 o 09:36 Reply

    Niby nie brzmi jako fascynująco, czy nowatorsko, bo przecież (tak jak napisałaś) to kolejny policjant po przejściach, a do tego jeszcze po raz kolejny sprawa imigrantek w mrocznej Szwecji (czyli klasyka kryminału skandynawskiego), to i tak mam ochotę przeczytać :D

  9. Nathalie 6 Czerwiec, 2014 o 12:27 Reply

    Od czasu do czasu zdarza się, że czytam kryminały, ale ogólnie to raczej nie przepadam.

  10. Ambrose 6 Czerwiec, 2014 o 14:21 Reply

    Prostytucja, „wybielanie” emigrantek, fiu, fiu. Autor wziął na warsztat bardzo ciekawe tematy – praktycznie w całej Europie można zauważyć wzmożone ruchy nacjonalistyczne, wyczuwalne są antyemigracyjne nastroje.

  11. Irena Bujak (Bujaczek) 6 Czerwiec, 2014 o 14:54 Reply

    Czuję się zaintrygowana!

    P.S. Jak egzamin? ;)

    • miqaisonfire 6 Czerwiec, 2014 o 16:23 Reply

      @Bombeletta: faktycznie tematyka odrobinę powielona, ale jest w tym kryminale coś wciągającego, a studium psychologiczne psychopaty jest dość intrygujące :)
      @Nathalie: to chyba tym razem nie trafiłam w Twój gust czytelniczy :) ?
      @Ambrose: ta książka nie jest z tego roku, więc po prostu ten temat chyba jest na czasie :)
      @Irena Bujak (Bujaczek): cieszy mnie to niezmiernie, polecam Ci ten kryminał i wierzę, że Ci się spodoba :) Powoli do przodu, zdane na 4 :D Teraz tylko jedno zaliczenie i potem obrona licencjacka.

  12. iszkicownik 6 Czerwiec, 2014 o 16:18 Reply

    Bardzo fajna książka, po sesji przeczytam! :)

  13. Wiki 6 Czerwiec, 2014 o 16:23 Reply

    Miałam okazję, nie tylko spotkać go na MFK, lecz także przeprowadzić z nim wywiad. To bardzo sympatyczny autor. I właśnie kończę książkę, może dziś napiszę recenzję :)

  14. Aneta Wojtiuk 6 Czerwiec, 2014 o 21:35 Reply

    Jakoś nie ciągnie mnie do tego kryminału, ale podoba mi się okładka. Niby prosta, ale jednak bogata. Dlatego lubię to wydawnictwo ;)
    I muszę się z Tobą zgodzić, autor jest niezłym przystojniakiem! :)

  15. Basia Pelc z Czytelni 6 Czerwiec, 2014 o 22:59 Reply

    Ta ciemna strona ludzkiej natury bardzo mnie intryguje.

    • miqaisonfire 7 Czerwiec, 2014 o 07:36 Reply

      @Iszkicownik: mam nadzieję, że spodoba Ci się równie bardzo jak mi :)
      @Wiki: strasznie Ci zazdroszczę… :)
      @Aneta Wojtiuk: faktycznie okładka jest fajna i jak człowiek na nią spojrzy od razu wie z jakim gatunkiem literatury ma do czynienia, zero zmyłek :) To mi się bardzo podoba.
      @Basia Pelc z Czytelni: zatem zachęcam do zapoznania się z książką!

  16. Beata P. 7 Czerwiec, 2014 o 10:56 Reply

    Kolejny nadużywający alkoholu policjant? No cóż…;) Ale i tak zapowiada się interesująca seria kryminałów.
    PS. Skoro autor taki przystojny, trzeba było zamieścić zdjęcie;)

  17. monalisap 7 Czerwiec, 2014 o 15:10 Reply

    Zachęcasz, chociaż fabuła jakoś dla mnie nie brzmi nowatorsko.

  18. Aleksnadra 7 Czerwiec, 2014 o 15:16 Reply

    Książka brzmi bardzo interesująco :)

  19. Julia van Derhooven 8 Czerwiec, 2014 o 08:27 Reply

    Jestem za a nawet przeciw haha! Na pewno przeczytam, dobra recka.

  20. Ania B. 8 Czerwiec, 2014 o 10:12 Reply

    Uuu – zapowiada się ciekawie ;) Skandynawskie kryminały zajmują szczególne miejsce w mojej domowej biblioteczce i po ten na pewno również sięgnę – swoją drogą czy oni w tej Skandynawii mają dodatkowe zajęcia z pisania kryminałów w szkole? Bo wychodzą im one bardzo dobrze ;)

  21. Viconia 8 Czerwiec, 2014 o 16:02 Reply

    Psychopatyczny morderca i handel kobietami, ciekawe połączenie. Muszę się rozejrzeć za nią :)

  22. Dominik 12 Czerwiec, 2014 o 14:47 Reply

    Wiedziałem, że Ci się spodoba :)

Skomentuj

