#513. FRONDA – pismo poświęcone nr 71 + konkurs!


Jakiś czas temu miałam okazję czytać i recenzować magazyn „FRONDA lux”. Dziś prezentuję Wam kolejny numer – 71. Jednak dla tych, którzy nie wiedzą jakim magazynem jest Fronda i jakiego rodzaju teksty można w niej spotkać – małe wprowadzenie. Fronda istnieje na rynku od 1994 roku, w międzyczasie zmieniała redaktorów i właścicieli, a także podbiła TVP w formie audycji telewizyjnej. Fronda już na okładce ma napisane „Pismo poświęcone” – jest to magazyn ukierunkowany konserwatywnie oraz chrześcijańsko. Tematyka tekstów jest zróżnicowana, jednak głównie są to teksty filozoficzne, historyczne, religijne, polityczne, filozoficzne ale także dotyczące szeroko pojętej kultury – w tym, co interesuje mnie najbardziej, literatury. A tak z ciekawostek, ostatnio wrzucając do wyszukiwarki hasło „fronda” natrafiłam nawet na gliwicki klub kontynuujący dzieło Frondy. Nawet n,ie wiedziałam, że coś takiego ma miejsce w moim mieście.

„Fronda” charakteryzuje się wielką odwagą tekstów, które są pisane przez znanych dziennikarzy, publicystów, eseistów i poetów, zdarza się także, że pojawi się głos z zagranicy. Najmocniejszą stroną tego kwartalnika są jednak wywiady, które czytałam z ogromnym zaciekawieniem, zwłaszcza te, które pojawiły się w tym numerze. Tematem najnowszego wydania „Frondy” są słowa „Meczety i maczety” – czyli troszkę kontrowersyjnie, religijnie i politycznie zarazem. Już sama okładka mimo że bardzo przyciąga wzrok i intryguje, może budzić pewne kontrowersje. W tym numerze jest aż 11 artykułów poruszających temat numeru w tym 2 wywiady, manifest oraz ankiety o Islamie – bardzo ciekawe. Pozostałe teksty zostały podzielone na 6 kategorii, kolejno: „Jerozolima dla Gojów”, „Mecz et Love”, „Céline – blog plugawy”, „Na co Bogu poezja?”, „Czytanie do kebaba. Ostro”, „Czytanie do kebaba. Sos łagodny” i „Oddech na koniec”. Łącznie różnego rodzaju tekstów jest aż 34 – naprawdę dużo, jak na niewielkiego formatu, ale za to objętościowo gruby magazyn. Przyznam jednak, że teksty z najnowszej „Frondy” poruszają trudne tematy, które wymagają od czytelnika otwartego umysłu i koncentracji, za chwilę wysiłku gwarantują nowe poglądy na wiele skomplikowanych spraw.

Jeśli zaś chodzi o wydanie, to bardzo przypadło mi do gustu – niewielki format magazynu sprawia, że spokojnie zmieści się do niedużej torebki (no do kopertówki to ciężko, ale do czegoś większego :)). Całość utrzymana jest w kolorze czarnym z ciemnoczerwonymi elementami – czasem są to grafiki, czasem element tekstu – żeby wyróżnić najciekawsze, najważniejsze kwestie, przez co całość jest bardzo estetyczna.

„Fronda” jest magazynem, który przez swą specyfikę i rodzaj tekstów skierowana jest do konkretnego grona odbiorców. Większość artykułów, które przeczytałam zainteresowała mnie, niektóre zmusiły mnie do refleksji. Kolejne moje spotkanie z „Frondą” uważam za udane, tym bardziej, że dowiedziałam się wielu nowych, ciekawych rzeczy, a na pewne sprawy mogłam spojrzeć z innej perspektywy. Zdaję sobie jednak sprawę z tego, że nie każdy z Was będzie tym kwartalnikiem zainteresowany, jednak z propozycją lektury zwracam się szczególnie do osób o konkretnych przekonaniach, ale także do tych, którzy mają otwarte umysły :) Zachęcam także do dzielenia się swoimi wrażeniami, jeśli kiedykolwiek czytaliście „Frondę”.

A na sam koniec wiersz z ostatniej strony: „Wiersz o niepiciu wódki” Marcina Śmietnickiego
„Jechałem z nią pociągiem
Terkoczącym, bo lokalnym, takim z mojego miasta.
Myziałem czule, wiedząc, że lubi,
Gdy nadgryzione ucho pozwala zapomnieć
O wszystkich chomikach tego świata,
O osach i innych paskudztwach,
Świadectwach tego, że kurwa mać, że ja pierdolę,
Poeci rzucili picie wódki.”

Dla zainteresowanych mam także konkurs, wystarczy, że napiszecie w komentarzu „Zgłaszam się” i podacie Wasz adres mailowy a 60 numer Frondy może być Wasz. Nagroda jest tylko jedna, więc tym bardziej gorąco zachęcam do zgłaszania się!
Macie tydzień na zgłoszenia (do 24.07.)

Tematyka: teologia, chrześcijaństwo, filozofia, kultura, społeczeństwo, wydźwięk konserwatywny
Rodzaj: kwartalnik
Liczba stron: 288
Cena: 29 zł
Gdzie można kupić: http://www.wydawnictwofronda.pl/ ; http://www.pismofronda.pl/prenumeruj
Facebook: https://www.facebook.com/pismofronda

Otagowane:,

18 thoughts on “#513. FRONDA – pismo poświęcone nr 71 + konkurs!

  1. Aneta Wojtiuk 17 Lipiec, 2014 o 19:49 Reply

    Niezbyt do gustu przypadł mi ten magazyn, więc sobie odpuszczę lekturę innych numerów.

  2. kasjeusz 17 Lipiec, 2014 o 20:36 Reply

    Nie znam tego pisma (i raczej nie zamierzam się w nie wczytywać – jak zauważyłaś, jest ono skierowane do konkretnej grupy odbiorców, a ja do niej nie należę), ale okładka wzbudza we mnie podejrzenia, że twórcy nie przejmują się coraz większą islamofobią i jeszcze się do niej dokładają.

  3. Ambrose 17 Lipiec, 2014 o 21:51 Reply

    Prośba motywowana czystą ciekawością – czy mogłabyś przybliżyć czemu poświęcony jest tekst „Céline – blog plugawy” ? Ogromnie cenię sobie twórczość Louisa-Ferdinanda Céline’a i intryguje mnie, czy właśnie do tego autora nawiązuje tekst.

    P.S. Marcin Śmietnicki to chyba dość nieładne nawiązanie do Marcina Świetlickiego?

    P.S.2 Ten numer wydaje się dosyć interesujący właśnie ze względu na liczne odwołania do islamu. Podejrzewam, że można spodziewać się stosunku do tej religii a la Oriana Fallaci :)

    • dziejaszek 17 Lipiec, 2014 o 22:00 Reply

      Świetlicki w najnowszym tomiku pisał o Hujbeku i Burakamim, więc można powiedzieć, że trafiła kosa na kamień. Ale sam wiersz nijaki i słabo kąsa.

      • Ambrose 17 Lipiec, 2014 o 22:29

        Hujbeku?! A to …

  4. Keengah / Kinga G. 17 Lipiec, 2014 o 23:27 Reply

    Nie, nie, nie. Konserwatyzm i chrześcijaństwo to raczej nie moja bajka, więc po to czasopismo z pewnością nie sięgnę.

  5. cyrysia 18 Lipiec, 2014 o 04:33 Reply

    Jaki nietypowy magazyn. Chętnie go poznam.
    Zgłaszam się.
    mail: kryniame@wp.pl

  6. S. 18 Lipiec, 2014 o 05:37 Reply

    Zdecydowanie nie przeczytam. Konserwatyzm nie jest mi bliski, więc nie widzę potrzeby, by się maltretować islamofobią.

  7. Kasia 18 Lipiec, 2014 o 07:05 Reply

    Kilka numerów przeczytałam, ale kurczę no… 30 zł to dla mnie troszkę dużo kasy nawet jak na kwartalnik o tak ciekawych artykułach. Zgłoszę się dlatego do konkursu fakedoll@interia.pl

  8. Paweł Kosmala 18 Lipiec, 2014 o 07:14 Reply

    Mimo że jestem chrześcijaninem nie wierm czy ten magazyn nie jest dla mnie o za skomplikowanej tematyce.

  9. ma ra 18 Lipiec, 2014 o 08:54 Reply

    Zgłaszam się!
    mara180893@gmail.com

  10. takitutaki 18 Lipiec, 2014 o 09:25 Reply

    w sumie jakby policzyć to 29 na kwartał to nie tak źle.. możliwe, że się zapoznam.. tematyka jak najbardziej na TAK :)

  11. Tomek 18 Lipiec, 2014 o 11:22 Reply

    Zgłaszam się tokom@op.pl

  12. monweg 18 Lipiec, 2014 o 12:02 Reply

    Niestety nie skorzystam tym razem.

  13. Olek 18 Lipiec, 2014 o 12:05 Reply

    Też się zgłaszam lesic@o2.pl

  14. Julia van Derhooven 19 Lipiec, 2014 o 08:21 Reply

    A to tego, że Śmietnicki może być nawiązaniem do Swietlickiego bym się nie spodziewała, chociaż faktycznie, jak pisze kolega wyżej, nazywanie Houellebecq’a Hujbekiem i Murakamiego Burakamim jest troszkę… nie na poziomie? A do konkursu z chęcią się zgłoszę julia.vd@gmail.com

  15. Scathach 19 Lipiec, 2014 o 12:24 Reply

    Już dawno mam chęć do niej zerknąć, nadarzyła się idealna okazja. Zgłaszam się. shczooreczek@interia.pl

  16. Gosia B. 19 Lipiec, 2014 o 17:14 Reply

    Nie wiem dlaczego, ale bardzo rzadko udaje mi się wejść na Twojego bloga. To chyba wina mojego łącza:( Z tego też powodu nie mogę zostawiać linków do wyzwania. Nie wiem, chyba zrezygnuję, bo tylko się wkurzam przy próbie otwierania strony. Dzisiaj się udało po raz pierwszy od chyba dwóch tygodni:(
    Pozdrawiam serdecznie:)

Skomentuj

